چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط سرمایه های فرهنگی خانواده ها با میزان گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی انجام گرفت. جهت بررسی موضوع تحقیق از نظریه سرمایه فرهنگی پی یر بوردیو استفاده شده است. برای پاسخگویی به سوال اصلی پژوهش، یعنی میزان گرایش دانشجویان به کتابخوانی، مطالعهای با استفاده از ابزار پرسشنامه بر روی 333 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال در سال 1392 که به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند، انجام گرفته است. در این پژوهش، رابطه متغیرهای سن، جنسیت، تحصیلات، وضعیت تاهل، سرمایه فرهنگی والدین با متغیر وابسته (گرایش دانشجویان به کتابخوانی) مورد سنجش قرار گرفته است که مهم ترین نتایج آن مبین آن است که میزان گرایش دانشجویان به کتابخوانی (در بازه صفر تا پنج) 21/ 3 و در حد متوسط است. از میان عوامل موثر بر گرایش دانشجویان به کتابخوانی، عواملی چون سرمایه فرهنگی تجسم یافته والدین، سرمایه فرهنگی عینیت یافته والدین و سرمایه فرهنگی نهادی والدین بیشترین تاثیر را بر متغیر میزان گرایش دانشجویان به کتابخوانی داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
دارد و احساس نیاز قشر عظیم دانشجویان و دانش آموزان و سایر افرادی که در این امر (مطالعه) درگیر هستند، نگارندگان را بر آن داشت تا به بررسی عوامل تأثیرگذار روی میزان مطالعه در بین دانشجویان که تعداد زیادی از افراد تأثیرگذار در رشد فرهنگ و رشد پایه های علوم مختلف در کشور را بر دوش دارند، بپردازند و سؤال اصلی که این پژوهش در صدد پاسخ بدان می باشد این است که سرمایه فرهنگی خانواده ها چقدر است و چه تأثیری بر گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی دارد؟ ادبیات تجربی تحقیق ماسلن (١٩٩٥) پژوهشی تحت عنوان "بررسی تأثیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده در گرایش فرزندان به مطالعه و رسیدن به تحصیلات عالی در استرالیا" انجام داده است .
یافته های پژوهش فرضیه اول " به نظر می رسد بین سرمایه فرهنگی نهادی خانواده ها و گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی رابطه معنی داری وجود دارد.
بر اساس نتایج آزمون های آماری، بین شاخص های سرمایه فرهنگی (عینیت یافته، تجسم یافته و نهادی) والدین و گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی رابطه معنی داری وجود دارد.
با توجه به علامت مثبت ضریب همبستگی ٠/٦٨ می توان گفت بین دو متغیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته خانواده ها و گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی همبستگی مثبت وجود دارد و رابطه دو متغیر مستقیم است .
با توجه به علامت مثبت ضریب همبستگی ٠/٦٨ می توان گفت بین دو متغیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته خانواده ها و گرایش فرزندان آنها به کتابخوانی همبستگی مثبت وجود دارد و رابطه دو متغیر مستقیم است .