چکیده:
این پژوهش به بررسی رابطه بین هویت اجتماعی و عوامل جامعه شناختی مؤثر بر آن در بین دانشجویان دختردانشگاه پیام نور آبدانان پرداخته است. پس از مرور مطالعات انجام شده، بر اساس نظریهای مبتنی بر آرای گیدنز چهار فرضیه ارایه شد. این پژوهش با روش پیمایشی از نمونهای با حجم 251 نفر از جمعیت 719 نفری دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور شهر آبدانان جمعآوری شده است. روش نمونه گیری مطالعه مزبور تصادفی طبقه ای بوده است.یافتههای پژوهش نشان میدهد که بین اعتقادات دینی، پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده، میزان استفاده از وسایل ارتباط جمعی، احساس تعلق به خانواده وهویت اجتماعی رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد و همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که متغیرهای مستقل پژوهش در مجموع 53 درصدازتغییرات متغیر هویت اجتماعی را تبیین میکنند.
.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اينکه جوانان به عنوان آينده سازان مملکـت ، قشـر عظيمـي از جمعيـت کشـور را دارا بوده و در مرحله حساس تکوين هويت خود هستند، بيشتر از هر قشر ديگـري در ارتبـاط بـا اجتماع خود بوده و قشر جوان در هر جامعه اي به لحاظ برخـورداري از تـوان و انـرژي فـراوان قادر است تأثير تعيين کننده اي بر آينـده جامعـه بگـذارد اسـت (شمشـيري، ٦٠:١٣٨٧) در واقـع نيمي از اين جمعيت جـوان را زنـان و دختـران جـوان تشـگيل مـيدهنـد، کـه امـروزه گسـترش آموزش رسمي، تغيير ساختار خانواده ، رسانه هاي جمعـي و تغييـرات متـاثر از آنهـا، زمينـه هـايي براي تحرک اجتماعي زنان و حضور در عرصه فعاليت هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي فـراهم آمده است و در سايه آن زنان در فضاهاي نسبتا متفاوتي قرار گرفته انـد کـه بـيش از هـر چيـزي 1 Ysseldyk 2 Jenkins.
نتايج يافته ها نشـان مـيدهـد کـه بـين متغيرهاي اجتماعي و هويـت شخصـي دانـش آمـوزان همبسـتگي معنـاداري وجـود نـدارد و در مقابل اين رابطه بين هويت اجتماعي و متغيرهاي اجتماعي (جنسيت ، سن ، حجم خانواده ، ميـزان تماشاي برنامه هاي تلويزيوني داخلي، ميزان تماشـاي برنامـه هـاي تلويزيـوني مـاهواده اي، ميـزان استفاده از اينترنت و پايگاه اجتماعي) تاييد شده است .
جدول (٥) بررسي رابطه ميزان تعلق به خانواده و هويت اجتماعي دانشجويان (به تصویر صفحه رجوع شود) نتايج جدول (٥) وجود همبستگي ميان متغير احساس تعلق بـه خـانواده بـا هويـت اجتمـاعي دانشجويان را نشان ميدهد.