چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی عوامل و ریشههای خشونت رفتاری در بین دانشآموزان دورهی متوسطه در منطقهی آذرشهر انجام شده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش پیمایش و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق، تمامی دانشآموزان دوره متوسطه در حال تحصیل در سال 90- 1389 شهرستان آذر شهر که 3183 بوده است که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و فرمول کوکران 343 انتخاب شدند. نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد تمامی متغیرهای مستقل ناکامی، غیبیت والدین، یادگیری اجتماعی، شیوههای انضباطی، رسانههای همگانی، خشونت والدین، محیط آلوده زندگی دارای همبستگی مثبت با متغیر وابسته خشونت رفتاری دارند. همچنین یافتههای این تحقیق نشان میدهد که خشونتهای رفتاری دانشآموزان متوسطهی شهرستان آذرشهر بیشتر به خاطر وجود برخی مشکلات همانند تأکید بیش از حد به آموزش و غافل از نقش پرورش در نظام آموزشی، ضعف در تعاملات سازنده دو طرفه خانواده - مدرسه و محیط زندگی دانشآموزان است.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون همبستگی نشان میدهد تمامی متغیرهای مستقل ناکامی، غیبیت والدین ، یادگیری اجتماعی، شیوههای انضباطی، رسانه های همگانی، خشونت والدین ، محیط آلوده زندگی دارای همبستگی مثبت با متغیر وابسته خشونت رفتاری دارند.
همچنین یافته های این تحقیق نشان میدهد که خشونت های رفتاری دانش آموزان متوسطه ی شهرستان آذرشهر بیشتر به خاطر وجود برخی مشکلات همانند تأکید بیش از حد به آموزش و غافل از نقش پرورش در نظام آموزشی، ضعف در تعاملات سازنده دو طرفه خانواده - مدرسه و محیط زندگی دانش آموزان است .
بر این اساس خانواده در شکل گیری نگرشها، ارزشها و باور داشت های کودک نقش اصلی را بر عهده دارد و بر نوع روابط فرد با عوامل و نهادهای اجتماعی دیگر تأثیر میگذارد (کوئن ، ١٣٨١: ١٨٠).
٢- بین یادگیری اجتماعی و خشونت رفتاری دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان آذرشهر رابطه وجود دارد.
٤- بین تماشای رسانه های همگانی و خشونت رفتاری دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان آذرشهر رابطه وجود دارد.
متغیر شیوه - های انضباطی سومین متغیری است که به طور مستقیم با ضریب مسیر (بتای) ٠/١٧٨ بر متغیر وابسته خشونت رفتاری تاثیرگذار میباشد، همچنین به همان اندازه بر متغیر یادگیری اجتماعی تاثیر گذار بوده است این نشانگر اهمیت شیوههای انضباطی در کنترل و کاهش دادن خشونت رفتاری دانش آموزان حاکی میباشد.
ولی دو متغیر اصلی تحقیق حاضر خشونت والدین ، محیط آلوده با ضریب مسیر ٠/١٣٣ و ٠/٠٦٤ از طریق متغیر یادگیری اجتماعی به طور غیرمستقیم بر خشونت رفتاری دانش آموزان تأثیر داشته اند.