چکیده:
دین مبین اسلام برای تمامی امور انسان بهخصوص تربیت فرزندان، دستورات دقیق و موشکافانه دارد. ازطرفی، از جمله عوامل مهم و مرتبط در تربیت فرزند، سبکهای فرزندپروری است که در غرب تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. هدف این تحقیق، مقایسه تطبیقی سبکهای فرزندپروری غرب و اسلام براساس حدیث حضرت رسول(ص) در تربیت فرزند است. این تحقیق، یک مطالعه تطبیقی است که روش تحقیق آن ازحیث نوع داده، کیفی؛ ازحیث نتیجه، کاربردی و ازحیث هدف، اکتشافی است که به روش جرج اف بردی انجام شد. یافتهها نشان داد که بین سبکهای سهلگیرانه، مستبدانه و مسامحهکارانه نظریه بهترتیب با سبکهای سید، عبد و آزاد در حدیث، ازنظر تعریف، تفسیر و مفهوم، تطابق کامل وجود دارد. این در حالی است که بین سبک مقتدرانه و وزیر، کمی تفاوت مشاهده شد. بهعلاوه، نظریه غربی، سبک مقتدرانه را در همه سنین مناسب میداند، درحالیکه حدیث شریف، هرکدام از این سبکها را مناسب دوره سنی خاصی میداند. نتایج، حاکی از آن است که این حدیث، قابلیت مطرحشدن بهعنوان نظریه اسلامی فرزندپروری حضرت محمد(ص) در سطح کشورهای اسلامی و حتی جهان را دارد.
خلاصه ماشینی:
هدف این تحقیق، مقایسه تطبیقی سبکهای فرزندپروری غرب و اسلام براساس حدیث حضرت رسول(ص)در تربیت فرزند است.
برای اینکه بتوانیم حدیث را با نظریه فرزندپروری غرب (نظریه بامریند) مقایسه کنیم ، لازم است آن را به اجزائی تقسیم کرده و پیش فرض های آن را مشخص کنیم که این موضوع در دو بخش انجام میشود.
بخش اول سبک فرزندپروری است ؛ در این تحقیق مبنای تشخیص رفتار مشابه نظریه براساس دو مقوله پاسخ دهی و تقاضا درنظر گرفته شده است .
لذا براساس دو بعد پاسخ دهی و تقاضا همان طورکه مشخص است در حدیث شریف چهار حالت برای رفتار با فرزند درنظر گرفته شده است که عبارتند از ١ ـ سید، ٢ ـ عبد، ٣ ـ وزیر و ٤ ـ آزاد.
در اینجا یک مسئله مطرح است ؛ اینکه مبنای و پیش فرض تقسیم دوره ها چیست ؟ به عبارت دیگر بر چه اساسی این دوره های چهارگانه شکل گرفته اند؟ در پاسخ باید گفت که حدیث حضرت رسول (ص ) براساس رشد و بلوغ فرزند و مراحل آن تجویز شده است .
در دوره سوم ، فرزند ازنظر توانمندیهای رفتاری به سطح بالاتری رسیده و باتوجه به تغییرات دوران بلوغ به سمت استقلال طلبی پیش میرود، اما هنوز شناخت او نسبت به مسائل پیچیده اجتماعی و دینی کامل نشده است ؛ ازاین رو امام صادق (ع ) میفرمایند: در ٧ سال سوم او را ملازم و همراه خود گردان ( ألزمه نفسک سبع سنین ) و حضرت رسول (ص ) در حدیث دیگر یاددادن حلال و حرام دینی (ویتعلم الحلال والحرام سبع سنین ) را در این دوره توصیه میکنند.