چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، بررسی میزان عمل به هنجارهای اسلامی توسط دانشآموزان پسر دوره متوسطه است. باتوجهبه ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش مورداستفاده، ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران بوده است که براساس جدول مورگان، تعداد 389 نفر از دانشآموزان دوره دوم متوسطه با روش نمونهگیری خوشهای بهعنوان نمونه برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. ازآنجاکه این پژوهش ترکیبی بوده، برای مرحله کیفی نمونهای به تعداد 16 نفر صاحبنظر و 15 نفر دانشآموز برای انجام مصاحبه، بهروش نمونهگیری هدفمند (از نوع داوطلبانه) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای موردنیاز، از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. دادههای حاصله با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که ازنظر دانشآموزان پسر دوره متوسطه، آنها تا اندازه زیادی به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع ظاهری و عدم قصور و سهلانگاری نسبت به وظایف خود عمل نمودهاند، اما در ابعاد رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانشآموزان، رعایت بهداشت و پاکیزهنگهداشتن فضای مدرسه، کمتر به هنجارهای اسلامی عمل نمودهاند. باتوجهبه یافتههای پژوهش نتیجه گرفته میشود که با بهکارگیری راهکارهای عملی پیشنهادی و فراهمنمودن محیط آموزشی و پرورشی مناسب در مدارس دوره متوسطه، عمل به هنجارهای اسلامی را بین دانشآموزان، میتوان افزایش داد.
خلاصه ماشینی:
نتایج برخی از پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که عوامل درونی نظام آموزش وپرورش ازجمله کارکنان و معلمان مدارس ، نقش بسیار مؤثری در تربیت دینی دانش آموزان داشته و آنها را بر عمل به ارزش ها و هنجارهای اسلامی تشویق و ترغیب مینمایند.
ازنظر دانش آموزان ، آنها تاچه اندازه به هنجارهای اسلامی در مدرسه عمل مینمایند؟ برای پاسخ به این سؤال ، داده های حاصله از پرسشنامه محقق ساخته ، با استفاده از آزمون t تک نمونه ای مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت که نتایج در جدول شماره دو در شش بعد نشان داده شده است .
نتایج برخی از پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که عوامل درونی نظام آموزش وپرورش ازجمله معلمان و کارکنان مدارس ، نقش بسیار مؤثری در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان داشته و آنها را بر عمل به ارزش ها و هنجارهای اسلامی تشویق و ترغیب مینمایند.
نتایج حاصل از پاسخ به سؤال دوم پژوهش نشان داد که ازنظر دانش آموزان پسر دوره متوسطه ، آنها تا اندازه زیادی به هنجارهای اسلامی در ابعاد پوشش و وضع ظاهری و عدم قصور و سهل انگاری نسبت به وظایف خود عمل مینمایند، اما در ابعاد رعایت شعائر دینی، رعایت ادب و احترام به مدیر، معلمان و سایر کارکنان مدرسه ، رعایت حسن اخلاق و رفتار با سایر دانش آموزان ، رعایت بهداشت و پاکیزه نگه داشتن فضای مدرسه ، کم تر به هنجارهای اسلامی عمل نموده اند.