چکیده:
مقدمه: آرتریت روماتویید یک بیماری خودایمنی التهابی مزمن پیشرونده است که میزان شیوع آن در جهان 5/0 تا 4/2 درصد برآورد شده است. در این مطالعه تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر ترس از پیشرفت بیماری و پریشانی روانشناختی بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید مورد بررسی قرار گرفت. روش: این مطالعه نیمه تجربی و از نوع کارآزمایی بالینی، با 30 نفر بیمار مبتلا به آرتریت روماتویید که به روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند، انجام شد. مداخله به صورت گروهی و هفتگی به مدت یک و نیم ساعت در گروه آزمایش اعمال شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه پریشانی روانشناختی (DASS) و ترس از پیشرفت بیماری جمعآوری شدند. تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS-21 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی صورت گرفت. یافتهها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد در دو گروه میانگین افسردگی و استرس از پیشرفت بیماری دارای تفاوت معنادار (P<0/05)و اضطراب بدون تفاوت بود (P<0/05). نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد تفاوت میانگین بین نمرههای استرس، افسردگی و ترس از پیشرفت بیماری در مراحل پیش آزمون با پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش معنادار است (P<0/05). نتیجهگیری: یافتهها بیانگر تاثیر آموزش تعهد و پذیرش بر پریشانی روانشناختی و ترس از پیشرفت بیماری در بیماران مبتلا به آرتریت روماتویید بود؛ بنابراین میتوان از این درمان به عنوان یک درمان مکمل در کنار دارودرمانی برای بهبود زندگی این بیماران استفاده کرد.
Objective: Rheumatoid arthritis is a preexisting chronic inflammatory autoimmune disease with a prevalence of 0.5 to 2.4 percent in the world. The present study aimed to investigate the effectiveness of the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on the psychological distress and fear of disease progression in patients with rheumatoid arthritis. Methods: this quasi-experimental clinical trial study was performed on 30 people with rheumatoid arthritis selected through purposive sampling and randomly assigned in tow groups, experimental and control (n= 15 persons) the intervention was implemented 8 session per week is a one-half hour session in the experimental group. Data were collected using Psychological distress questionnaire (DASS) and fear of disease progression and analysis was done by SPSS-22 software. Descriptive and inferential statistics and repeated measures ANOVA and Bonferroni post hoc test were used. Findings: Results of repeated measure ANOVA showed significant difference between the two groups in mean depression and stress (P> 0.05). Anxiety scores were not significantly different between the two groups (P