چکیده:
جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژهای برای امور آموزشی و فرهنگی قائل بوده و اقداماتگستردهای برای مبارزه با بیسوادی، انجام داده است. هدف تحقیق پرداختن به الگویراهبردی اداره امور نهضت سوادآموزی بر اساس گفتمان ولایتفقیه، قانون اساسی وتجارب نظام است. در انجام این تحقیق از روش آمیخته و با غلبه رویکرد کیفی استفادهشدهاست. برای رسیدن به پاسخ سؤالات، از روشهای متنوع کیفی نظیر تحلیل محتوا، تحلیلگفتمان، تحلیل تفسیری و نظریهپردازی به روش داده بنیاد بهره گرفتهشده است.ابزارهای تحقیق مصاحبه و پرسشنامه بوده. همچنین از نرمافزارهای مختلف برای تجمیعسخنان و تحلیل محتوای متون استفادهشده است. نتایج نشان میدهد که ریشهکن کردن بیسوادیو مبارزه با عوامل آن، ایمان به خدا، خودباوری و جدیت، همت مضاعف، ترویج سبک زندگیاسلامی، رفع محرومیت و فقر، برنامهریزی مناسب و عزم ملی مهمترین اصولی هستند کهدر گفتمان ولایتفقیه مورد تأکید است. در قانون اساسی و اسناد بالادستی نیز ریشهکنیبیسوادی، توانمندسازی آحاد جامعه برای برخورداری از رفاه و رفع محرومیت در زمینههایمختلف و تحقق عدالت اجتماعی حقی همگانی شناختهشده است.
Islamic Republic of Iran attaches special importance to educational and cultural affairs by following the revelation teachings of Islam and has taken extensive measures to fighting illiteracy. The main issue of this research is recognition of strategic model for managing the literacy movement through experiences codification, Imam and Leadership’s statements and constitution which the researcher has talked about the manner of Imam Khomeini and Imam Khamenei’s statements, axes and approaches of constitution, Islamic Republic’s experiences, and dimensions, components and indicators of strategic model for managing the literacy movement based on Velayat-e-Faghih’s statements, constitution and experiences of the regime. In this research, the mixed method has been used and the qualitative approach has been overcome. Different qualitative methods such as content analysis, discourse analysis, interpretative analysis and theorizing in foundation data has been used to get the answers of the questions of this research. The tool for this research was interview and questionnaire. In addition to that, a variety of software was used to composition of speeches and content analysis of texts. The result of the research illustrates that eradication of illiteracy and fighting with its factors, believing in God, self-esteem and seriousness, double efforts, promoting Islamic culture and lifestyle, elimination of deprivation and poverty, proper planning and national determination are the most important principles in the Velayat-e-Faghih’s statements. Eradication of illiteracy, empowering the community for prosperity and elimination of deprivation in different areas and substantiation of social justice are known as a public right by the constitution and upper documents.