چکیده:
سازمانهای بالنده و طلایهدار همواره در تلاشاند تا با آگاهی از ارزشهای بیبدیل فرهنگی خود در نیل به عملکردهای ممتاز، از سازوکارهای گوناگون علمی برای استفاده از فرصتها و دفع تهدیدات پیشروی خود استفاده نمایند. امروز، وجود نوعی شکاف بین نسل اول انقلاب و جنگ، با نسل فعلی، بهعنوان تهدیدی موجب شده است تا جوانان از ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ آن دوران تقریباً بیاطلاع باشند. استفاده از "مدیریت دانش" یکی از روشهای علمی برای مقابله با این گسست بیننسلی و ترویج فرهنگ دوران دفاع مقدس میباشد.
مقاله حاضر باهدف بررسی نقش و ارائه الگوی تأثیرگذار مدیریت دانش بر انتقال فرهنگ دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده است و تلاش میکند به این پرسش پاسخ دهد که هرکدام از فرآیندهای مدل نیومن و کنارد به چه میزان میتوانند فرهنگ دفاع مقدس را ترویج دهند؟
این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی صورت گرفته و نمونه آماری آن بر اساس جدول مورگان 140 نفر تعیین گشتند. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامه محققساخته متشکل از 24 گویه استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ آن 86/0 محاسبه گردید و با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تائیدی توسط نرمافزار LISREL روایی مدل تائید گردید. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای بارتلت، کولموگروف - اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون استفاده گردید که با توجه به تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه، عمدهترین نتایج به این قرار است:
به ترتیب مؤلفههای خلق دانش (98%)، استفاده از دانش (بهکارگیری دانش) (95%)، ثبت دانش (89%) و انتقال دانش (84%) میتوانند فرهنگ دفاع مقدس را ترویج نماید..
Always at the forefront of progressive organizations and trying to understand the unique values of their culture to achieve superior performance, the various mechanisms of the threats to seize and dispose of their own. Today, there is a generation gap between the revolution and the war, with the current generation, as the threat has caused the youth of Sacred Defense values and culture of that era are almost unaware. The use of "knowledge management" of scientific methods to deal with this is to break intergenerational and promoting holy war. This paper aims to examine the role model of effective knowledge management and transfer Sacred Defense culture is written And tries to answer the question that each of the processes Nonaka-Takeuchi how much can promote a culture of war? This research survey was conducted using a statistical sample of 140 subjects were assigned according to Morgan. The data collected by a questionnaire consisting of 24 items was used Cronbach's alpha coefficient was calculated to 0/86. And using confirmatory factor analysis by LISREL software model validity was confirmed. The Bartlett test to analyze the data, Kolmogorov - Smirnov and Pearson correlation coefficient were used to analyze the data from the questionnaires, the main results are as follows: Respectively socialization component (98%), internalizing (95%), combining (89%) and externalization (84%) can promote a culture of sacred defense.
خلاصه ماشینی:
مقاله حاضــر باهدف بررســي نقش و ارائه الگوي تأثيرگذار مديريت دانش بر انتقال فرهنگ دفاع مقدس به رشـته تحرير درآمده اسـت و تلاش ميکند به اين پرسش پاسخ دهد که هرکدام از فرآيندهاي مدل نيومن و کنارد به چه ميزان ميتوانند فرهنگ دفاع مقدس را ترويج دهند؟ اين پژوهش با روش توصـيفي- پيمايشي صورت گرفته و نمونه آماري آن بر اساس جدول مورگان ١٤٠ نفر تعيين گشـتند.
همچنين براي تجزيه وتحليل داده ها از آزمون هاي بارتلت ، کولموگروف - اسـميرنوف و ضـريب همبسـتگي پيرسـون اسـتفاده گرديد که با توجه به تجزيه وتحليل داده هاي حاصـل از پرسشنامه ، عمده ترين نتايج به اين قرار است : بـه ترتيـب مؤلفه هاي خلق دانش (٩٨%)، اســـتفاده از دانش (به کارگيري دانش ) (٩٥%)، ثبت دانش (٨٩%) و انتقال دانش (٨٤%) ميتوانند فرهنگ دفاع مقدس را ترويج نمايد..
استفاده از دانش به چه ميزان ميتواند فرهنگ دفاع مقدس را ترويج دهد؟ 1 - Newman & Conardka مباني نظري - پيشينه شناسي : در خصوص مديريت دانش و فرهنگ سازماني تحقيقات فراواني صورت گرفته است که هرکدام از جنبه هاي خاصـي به موضـوعات مورداشـاره پرداخته اند براي مثال صـفايي و همکاران (١٣٩٦) در پژوهشــي با عنوان "شــناســايي و رتبه بندي عوامل کليدي موفقيت مديريت دانش در شــرکت هاي دانش بنيان " با بهره گيري از روش توصـيفي پيمايشـي سـه عامل سـازمان ، نيروي انسـاني و فناوري اطلاعات را بر موفقيت مديريت دانش دانسـته اند.