چکیده:
در رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﮔﺮوﻫﯽ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ اﯾﺠﺎد اﺣﺴﺎس اﻣﻨﯿﺖ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺧﺼـﻮص ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﻣﯿﺎن ﭘﻠﯿﺲ و رﺳﺎﻧﻪ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑـﻪ ﻣﺎﻫﯿـﺖ اﺟﺘﻤـﺎﻋﯽ ﭘﻠـﯿﺲ و روﯾﮑﺮد ﻧﯿﺮوی اﻧﺘﻈﺎﻣﯽ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﻠﯿﺲ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺤﻮر و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈـﻢ رﻫﺒـﺮی در ﺧﺼـﻮص ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ اﻗﺸﺎر ﻣﺮدم، ﭘﻠﯿﺲ ﺑﯿﺶ از ﻫﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻈﺎﻣﯽ و اﻣﻨﯿﺘـﯽ ﻧﯿﺎزﻣﻨـﺪ ﺟﻠـﺐ آرای ﻋﻤـﻮﻣﯽ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ وﺳﺎﯾﻞ ارﺗﺒﺎط ﺟﻤﻌﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎﻫﺪف اراﺋـﻪ اﻟﮕـﻮی ﻣﻨﺎﺳـﺐ ﺑـﺮای ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﭘﻠﯿﺲ و رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از وﻗﻮع ﺟﺮم و ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻣﺆﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟـﻪ ﻣـﻮردی - زﻣﯿﻨـﻪ ای ﺑـﺎ روﯾﮑـﺮد ﻫﻤﺒﺴـﺘﮕﯽ اﺳـﺖ. در اﯾـﻦ ﺗﺤﻘﯿـﻖ ﺑـﺮای ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از روش ﻫﺎی اﺳﻨﺎدی( ﻓﯿﺶ ﺑﺮداری ﺑﻪ ﺻـﻮرت ﺗﻮﺻـﯿﻔﯽ )، ﭘﯿﻤﺎﯾﺸـﯽ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﺑﺎ ﺧﺒﺮﮔﺎن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﻌﺪاد 300 ﻧﻔﺮ و ﺣﺠـﻢ ﻧﻤﻮﻧـﻪ از ﻃﺮﯾـﻖ ﻓﺮﻣـﻮل ﮐـﻮﮐﺮان ﺑﺮاﺑـﺮ 183 ﻧﻔـﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺗﻌﺎﻣـﻞ ﭘﻠـﯿﺲ و رﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎ، اﻃـﻼع رﺳـﺎﻧ ﯽ و اﻓـﺰ اﯾﺶ آﮔﺎﻫﯽ ﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎزی، اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﺸـﺎر ﮐﺖ ﻋﻤـﻮﻣ ﯽ، ﺷﻨﺎﺳـﺎﻧﺪن ﺟـﺮاﺋﻢ و ﻣﺠـﺎزات ﻫـﺎ ی آن و دﺷﻮار ﺳﺎﺧﺘﻦ ارﺗﮑﺎب ﺟﺮم ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﻟﮕﻮی ﺗﻌﺎﻣﻞ ﭘﻠﯿﺲ و رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣـﺪه ﻧﺎﺷـﯽ از ﻣﯿﺰان راﺑﻄﻪ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﻣﯿﺎن اﯾﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ درﻧﻬﺎﯾﺖ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣـﺪه در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺿﻤﻦ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از وﻗﻮع ﺟﺮم، ﻣﻮﺟﺐ اﻓﺰاﯾﺶ اﺣﺴﺎس اﻣﻨﯿﺖ در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد.
خلاصه ماشینی:
نتيجه تحقيق نشان مي دهد مهم ترين شاخص هاي تعامـل پلـيس و رسـانه هـا، اطـلاع رسـاني و افـزايش آگاهي هاي عمومي ، برنامه سازي، افزايش مشـارکت عمـومي ، شناسـاندن جـرائم و مجـازات هـاي آن و دشوار ساختن ارتکاب جرم مي باشد که الگوي تعامل پليس و رسانه برابر نتايج به دست آمـده ناشـي از ميزان رابطه همبستگي ميان اين شاخص ها به دست آمده است که درنهايت شاخص هاي به دست آمـده در اين تحقيق ضمن پيشگيري از وقوع جرم ، موجب افزايش احساس امنيت در جامعه مي گردد.
جدول شماره ١ - شاخص هاي متغير مستقل (تعامل پليس و رسانه هاي ارتباط جمعي) مؤلفه عنوان توضيح ١٢ شاخص به اين مؤلفه اختصاص داده شده است و نتايج نشان ميدهد که : درمجموع ١/٣٢ درصد افراد نمونه آماري معتقدند خيلي کم و اول اطلاع رساني و افزايش آگاهي هاي عمومي ١٢/٦٩ درصد در حد کم ، ٤٨/٣٥ در حد زياد و ٣٧/١ درصد در حد خيلي زياد اطلاع رساني و افزايش آگاهي هاي عمومي تأثير دارد و تنها ٠/٥٦ درصد نيز گفته اند تأثير ندارد.
معادله با رويکرد برنامه سازي رگرسيون حاصل از اين مطالعه به شرح ذيل است : +1/068x1v4/784Y =a+b1×1 = نتايج نشان ميدهند که ضريب همبستگي بين افزايش مشارکت عمومي مردم (به عنوان يکي از راه هاي تعامل پليس و رسانه ) با پيشگيري از وقوع جرم برابر ٠/٤٤٠ بوده و اين نقش ١٩/٤ بررسي رابطه بين تعامل درصد از واريانس متغير پيشگيري از وقوع جرم را تبيين ميکند.