چکیده:
دو اثر حماسی میپردازجان میلتون در اثر حماسی خود، بهشت گمشده، به بیان و توصیف حکایت هبوط در داستان هبوط ابلیس، هبوط آدم و هبوط روح مسیح در کالبدی خاکی پرداخته است. در توصیفات و تعاریف میلتون علاوه بر جنبههای متفاوت هبوط، گاهی دیدگاه شاعر را در بیان لزوم و پیامدهای هبوط بشر همچون عشق، مرگ، برافروختن شعله شهوت و نیاز به توبه و تضرّع و همچنین عظمت هبوط روح آسمانی مسیح را در جسمی زمینی و تاثیر آن در رستگاری و جاودانگی نهایی بشر، میتوان دید. در شاهنامه فردوسینیز هبوط، گاه معنوی و گاه عینی است؛ گاه متوجه شاهان و پهلوانان و گاه در پیوند با قلمروهای آنان و سرزمینهای اساطیری و تاریخی است. افزون بر آن، این حماسه ملّی، ریشه در اساطیر و باورهای اساطیری ایرانیان دارد. داستان آفرینش و نبرد بزرگ اساطیری میان دو قطب اهورامزدا و اهریمن یا خیر و شرّ (همچون نبرد میان خدا و شیطان در برخی از ادیان زنده دنیا) که بنیاد این باورهای کهن را تشکیل میدهد، و نیز درونمایههای اصلی برخی از داستانها و شخصیتپردازی قهرمانان آنها همچون تهمورث، جمشید و کاووس به گونهای آشکار یا نمادین در بردارنده معانی آشکار و نهان هبوط است. این پژوهش به بررسی جنبههای گوناگون هبوط در این دو اثر حماسی میپردازد.
Covenant and contract is one of the social and religious elements and it is the basis of order and discipline in primitive societies. If respected it brings unity to communities and if disrespected it is understood as an unforgivable sin and brings moral disorder. Mithra is the great god of the Indo European tribes who with ‘varunah’ are responsible for the protection of covenants. Upon entry to any land, Mithra mingles with the deities of that land and thus preserves his sacredness. Covenant which enjoys a superior standpoint and has sacredness in the eyes of Indo European people forms a significant part of their epic and mythological works to the extent that determines the destiny of certain events and decides the fate of champions in the epic tales. This article examines and compares form, structure, common components of variety of covenants in the epic, historical, and mythological works in Iran, India, and Greece. The results obtained show that ceremonies such as sacrificing, pouring droplets to earth, presence of witness and the presence of two sacred elements of water and fire and shaking hands when making a contract are among the common features of covenants. Juxtaposing these practices and common elements, one arrives at similar patterns which are respected in most contracts. The comparison of these patterns and the common rites with mythological and religious beliefs of Indo European people determines that the structure of contracts with the structure and beliefs of Mithraism cult are closely related.
خلاصه ماشینی:
این حکایت بیش تر در آثار دینی و فلسفی دیده میشود و اگر بتوان ردپایی از آن را در ادبیات یافت ، اغلب در حوزۀ ادبیات غنایی و در آثار عرفانی خواهد بود؛ اما از میان شاه کارهای ادبی دنیا، بهشت گم شدۀ جان میلتون انگلیسی، که حماسه ای مصنوع یا ادبی است ، در دوازده کتاب نوشته شده است و به گونه ای گسترده و چند سویه به بیان حکایت هبوط آدم و رانده شدنش از بهشت ، بر مبنای کتاب آفرینش ، میپردازد و قهرمانان آن ، به جای پهلوانان رویین تن حماسه های پیشین ، آدم و حوا، نخستین والدین بشر و گاه شیطان اند.
١- بهشت گم شده ١-١-کشمکش آغازین و نبرد بزرگ در آسمان (هبوط شیطان ) کشمکش آغازین در بهشت گم شده با سرکشی ابلیس در برابر قدرت مطلق الاهی آغاز میشود: خداوند مقتدر در یکی از روزهای آسمانی، فرشتگان و ارواح آسمانی را به حضور خود فراخواند و آنان را از آفرینش «پسر یگانۀ» خود، عیسی مسیح ، آگاه کرد و از آن ها خواست که در برابر او که دیهیم سلطنت بر سرش نهاده و او را بر سمت راست خود و در مرکز سعادت نشانده بود، زانو نهند و او را ارباب و ولینعمت خود بنامند اما «لوسیفریا ابلیس » که یکی از نزدیک ترین فرشتگان بارگاه الاهی و در آن بارگاه دارای موقعیتی برجسته و ممتاز، و برخوردار از لطف و عنایت ویژۀ خداوند بود، در برابر مهر خداوند به پسر آسمانی، سرشار از کینه و حسد گشت و به خاطر غرور و کبر بسیار، خود را شایسته تر و سزاوارتر از او برای فرمان راندن بر دیگران دید (میلتون ، ١٣٨٧: ٧٧٣-٧٧٦).