چکیده:
مدیریت دانش ابزاری مؤثر در بهبود ساختار سازمانی، ارتقاء سطح خدمات و افزایش توان رقابتی سازمانها است. مهمترین مرحله مدیریت دانش، شناخت ویژگیهای دانش راهبردی است که خلاء آن در هدف اصلی این تحقیق محسوس است. در واقع هدف تحقیق حاضر کمک به دستیابی به الگوی تدوین تجارب و دانش راهبردی مدیران نظام ج.ا.ا میباشد که با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش، افراد و مدیرانی در سطوح راهبردی و سیاستگذاری حاکمیتی و دستگاههای کشوری و لشکری نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و تعدادی از آنها نیز در تهیه رسالههای نظام حکومتی الگو بهعنوان استاد فعالیت نمودهاند که در قالب یک نمونه 103 نفری مورد آزمون قرارگرفتند. ابزار اصلی این پژوهش ابتدا مطالعه اسناد و مدارک، سپس مصاحبه آزاد و در نهایت پرسشنامه محققساخته بوده است. با استفاده از آزمونهای آماری، 20 ویژگی دانش راهبردی و 20 ویژگی افراد و مدیران دارای این دانش در سه دسته تنظیم شد. این سه دسته عبارتند از: ویژگیهای مقدماتی (منبعثی)، ویژگیهای میانی (نتیجهای/ خرد) و ویژگیهای نهایی (پیامدی / کلان). همچنین ویژگیهای دانش راهبردی و آشنایی به علوم مدیریت، ویژگیهای عمومی و تخصصی و ویژگیهای فردی برای افراد و مدیران دارای دانش راهبردی مشخص شد.
Knowledge management is an effective tool in improving the organizational structure, improve service levels and increase organizational competitiveness .. The first step is the acquisition of appropriate knowledge, especially knowledge of the strategy at the macro level. The most important step is to identify the characteristics of strategic knowledge and people and managers with the knowledge that it is the main objective of this research and is very tangible vacuum. The study population, patients and managers in strategic and policy levels of government and the civil and military apparatus of the Islamic Republic of Iran. And has special features and experience requirements. They also provide a model system of government and a number of treatises have activity as professor and in a sample of 103 people were tested. The main tool for this research, is the study of documents, interviews, and the questionnaire free. This questionnaire is available after approval by experts and Cronbach's alpha. Using tests and analyzes, exploratory and confirmatory factor 20 features and 20 features of strategic knowledge and administrators with the knowledge of each of the three categories was set. The three categories are: Basic characteristics (originated), intermediate characteristics and the final properties of the (outcome / macro). It also features a knowledge management strategy and an introduction to science, general and specialized features and personal characteristics were determined for individuals and managers with strategic knowledge. The results confirm the functional model That the holder of the features and characteristics of strategic knowledge and knowledge management strategy And at the end of the study are presented.
خلاصه ماشینی:
برابر نتایج حاصل از پژوهش انجام شده توسط نظافتی و همکاران (١٣٩٢)، اکتسـاب دانـش یـا تجربیات در شش گام متوالی به شرح زیر امکان پذیر خواهد بود: گام اول ) شناخت حوزه دانش فرد خبره : با توجه به اینکه خبرگان ، شخصـیت هـای مختلـف و گونـاگونی دارنـد، نیـاز اسـت شناسایی اولیه آن ها صورت گیرد.
Strategic Knowledge به طورکلی دانش راهبردی، دانشی است که دارای خصیصه های زیر باشد: ١) نشان دهنده تعامل میان فرد با سازمان با محیط سازمان با سازمان و مانند این ها باشـد؛ ٢) فرصـت را نشان دهد؛ ٣) ارزش آفرینی نماید؛ ٤) مدل های مفهومی مطرح کنـد؛ ٥) چـارچوب هـای هوشـمند ارائه دهد؛ ٦) توانایی اداره ایده ها را در اختیار بگذارد؛ ٧) بر موضوعات راهبردی مانند نـوآوری هـای جدید تاکید دارد؛ ٨) قدرت رقابتی و قابلیت منابع را تقویـت مـیکنـد؛ ٩) نمـایش دهنـده نـوآوری و تصاویر ذهنی جدید و آینده سازی متفاوت است (حمیدیزاده ، ١٣٩٢).
در مجمـوع میتوان چنین نتیجه گرفت که برای استخراج دانش ضمنی باید بـه اقـدامات پـیش از اسـتخراج و کسب و ثبت آن ها توجه ویژه شود یا بهتر بگوییم اقداماتی پیش از اکتساب دانـش و تجـارب لازم است که شامل مواردی مانند موارد زیر است : ١) تعیین دقیق ویژگیهای دانش مدنظر (راهبردی)؛ ٢) شناسایی افراد و مدیران دارای دانش مدنظر (راهبردی)؛ ٣) انتخاب درست روش انتخاب خبره ؛ ٤) آموزش ، تعامل و پیش مصاحبه ؛ ٥) تشکیل جلسات گروه های خبرگی ؛ ٦) اجرای مصاحبه نیمه ساخت یافته (حمیدیزاده ، ١٣٩٢).