چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی میان سطح نوآوری شرکتهای بخش دفاعی و بهرهوری اقتصادی آنها به رشته تحریر درآمده است. برای این منظور از بین شرکتهای فعال در بخش دفاعی تعداد 22 شرکت انتخاب شده و از اطلاعات سالهای 1394 و 1395 آنها استفاده گردید. سطح نوآوری هر شرکت بر اساس معیارهای کلیدی رهبری و استراتژی نوآوری، مدیریت منابع نوآوری، سطح هوشیاری در شناسایی ایدههای نوآورانه، مدیریت تحقیق و توسعه نوآوری، مدیریت شبکه نوآوری و فرآیند یادگیری، تجاریسازی و بهرهبرداری از نوآوری و نتایج مالی، منابع انسانی و اجتماعی حاصل از نوآوری ارزیابی شد. در این راستا از چک لیست 112 گزینه ارزیابی سطح نوآوری طراحی شده توسط انجمن مدیریت فناوری ایران استفاده گردید. جهت بررسی فرضیهی پژوهش از تحلیل همبستگی استفاده شد. نتایج حاکی از وجود رابطهی مثبت و معنادار میان سطح نوآوری و بهرهوری اقتصادی در بخش دفاعی بوده و مشخص گردید که شرکتهای بخش دفاعی میتوانند بهطور همزمان روی بهرهوری اقتصادی و نوآوری تمرکز نموده و از مزایای هر یک بهرهمند شوند.
This paper investigates the relation between innovation of defense sector firms and the economic efficiency. 22 firms active in defense sector were selected and their operation data in years 1394 and 1395 was captured. The innovation level of every firm was verified by leading and innovation strategy key criterions, innovation resources management, level of intelligence in innovation ideas identification, innovation research and development management, innovation network management and learning procedure, commercializing innovation and social and human resources resulted from innovation. For this purpose, we used 112 items of innovation level evaluation designed by Iran Technology Management Association. Economic productivity is defined as the ratio of output to input. Output is economic value added and input is the cost of factors of production. We have used regression analysis to investigate the study hypothesis. Results show a positive and statistically significant relation between innovation and economic efficiency in defense sector. It is also concluded that defense sector firms can simultaneously focus on innovation and economic efficiency.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که مشتریان بازار هدف در این راهبرد تجاری از حداقل حساسیت نسبت به قیمت برخوردار هستند، این شرکت ها میکوشند تـا از طریـق تولیـد محصـولی منحصـر به فرد در شاخص هـایی همچـون مجموعـه ویژگـیهـای عینـی و ملمـوس محصـول ، تبلیغـات و بازاریابی، گستردگی شبکه توزیع ، خدمات پس از فروش و سایر جنبـه هـای مـرتبط بـا محصـول ، ضمن ایجاد تعهد و وفاداری در مشتریان به مزیت صرف قیمت و تحقق میزان سود دلخواه دسـت یابند (رضایی و عازم ، ١٣٩١ به نقل از عظیمی یانچشمه ، ١٣٩٤) ب ) راهبرد آینده نگر (پیشگام ) در برابر راهبرد پدافندی (تدافعی) شرکت های آینده نگر (پیشگام ) عموما به عنـوان نـوآوران و پیشـگامان بـازار و محصـول محسـوب میشوند، در حالیکه شرکت های پدافندی، متمرکز بر بهره وری بوده و نسـبت بـه نـوآوری توجـه قابل ملاحظه ای ندارند (مـایلز و اسـنو، ١٩٧٨ بـه نقـل از موسـوی شـیری، ١٣٩٣).
در نقطه مقابل این بنگاه ها، بنگاه هایی قرار دارند که جهت دسـتیابی بـه مزیـت رقـابتی راهبرد رهبری هزینه پورتر و یا راهبرد تدافعی مایلز و اسنو را اتخاذ میکنند و صد درصد تـوان و ظرفیت خود را صرف کنترل هزینه های تولید و کاهش بهای تمام شده محصـول نمـوده و بـه طـور ٢٠٦ کلی روی ارتقاء بهره وری متمرکز میشوند.
207 (رجوع شود به تصویر صفحه) روش شناسی در این پژوهش رابطه بین سطح فعالیت های نوآورانه بنگاه های اقتصادی فعال در بخـش دفـاعی و بهره وری اقتصادی آن ها مورد بررسی قرار میگیرد.
لیست بنگاه های اقتصادی انتخاب شده (رجوع شود به تصویر صفحه) تجزیه وتحلیل داده ها و یافته های پژوهش متغیر نوآوری در حوزه ارزیابی سطح نوآوری، مدل های مختلفی توسط پژوهشگران طراحی و مورد استفاده قـرار گرفته است .
Innovation Management Strategies, Implementation and Profits.
Journal ofTechnology Management & Innovation, 8(2), 235–250.