چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل توانمند سازی مدیران سطوح عالی وزارت نیرو و ارزیابی وضعیت موجود مدل در سطح جامعه موردپژوهش به انجام رسیده است و در صدد پاسخ گویی، به این سوال اصلی که :« مدل راهبردی توانمند سازی مدیران سطوح عالی وزارت نیرو که بر ارتقاء عملکرد وزارت» تأثیر دارد،کدام است؟؛ برآمداین پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و به لحاظ روش انجام در زمره تحقیقات پیمایشی است. چون با استفاده از ابزار پرسشنامه و مصاحبه در برخی مراحل دادهها گردآوری گردید.
قلمرو موضوعی پژوهش حاضر ادبیات مدیریت راهبردی، مدیریت منابع انسانی و توانمند سازی،قلمرو مکانی تحقیق، وزارت نیرو و به لحاظ زمانی دادههای جمعآوریشده مربوط به دوره زمانی مهرماه 1394 الی مهرماه 1395 میباشد.ادبیات موردنیاز به روش کتابخانهای و به کمک ابزار فیشبرداری و دادههای مرتبط با وضعیت موجود و مطلوب مؤلفهها و شاخصهای مدل به روش میدانی با استفاده از ابزار از مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شد.جامعه آماری برای مرحله مصاحبه تعداد 21 نفر از خبرگان به روش تمام شمار و در مرحله توزیع و جمع آوری پرسشنامه تعداد 500 نفر برآورد گردید که به کمک جدول مورگان تعداد 217 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد گردید. داده های حاصل از مصاحبه به کمک روش تحلیل محتوا و داده های به دست آمده از طریق پرسشنامه به کمک فنون آماری نظیر معادلات ساختاری، تحلیل عاملی، مورد تحلیل قرارگرفتند.
درنهایت مدل تجربی پژوهش شامل دو دسته متغیر ها: متغیرهای مستقل توانمندسازها(عوامل ساختاری، عوامل زیرساختی، عوامل فرهنگی، عوامل انسانی، عوامل محیطی) و متغیر وابسته قابلیت های مورد نیاز مدیران سطوح عالی وزارت نیرو(عواملی بصیرتی، عوامل مهارتی، و ویژگی های شخصیتی) مورد تأیید و استخراج گردید.
The following research has been designed in order to propose a specific pattern of empowerment of high rank managers of the ministry of power and to assess the current and favourable pattern throughout the society undergoing the current research. The following research is of the survey type, because the data has been compiled with the aid of a questionnaire tool. Time-wise; the compiled data of the present research is a perid of 12 months commencing from September 2015. Secondary data of the research consists of literature and scientific contents and published documents needed in the library method, primary data were collected in correlation with components and indexes of strategic models of empowerment of the ministry managers. In the library method, the note taking tool and in the field method, questionnaire and interview tool was practiced. Throughout the interview stage, a total of 30 experts were considered with the target judgement method for all,and in the assessment stage the conceptul method and explanation of model components were kept in mind, then with the use of the Morgan table a number of 217 heads were selected as the sample scope. In stage one, after studying the refrences and compiling the scientific texts needed for the subject of empowerment, with the aid of context analysis, index and components were explained which after 21 of the experts answers to the questions about confirming or disapproving the dimentions and components were assembled with the art of analysis. In stage two which the researcher is following the correlation of different fragments of the empowerment model(empirical model), gained data through two different questionnaires which analyzed the index in two available and favourable conditions, were analyzed through the use of Lized software and spss and with aid from analsis techniques like structural equations and the t test with two models and dependant models, correlation factor, regression of two and multivariates were decomposed and analyzed and finally the empirical model was confirmed and extracted. The findings on the research demonstrate that the society being researched, based on all the multivariate models is far from reaching the desired level or condition. Other research results have been stated in detail all the way through chapter four.
خلاصه ماشینی:
نگاهي جامع به ساختار و فرآيندهاي موجود در سطح وزارت نيرو و شرکت هـاي مـادر تخصصـي و سازمان هاي وابسته و عليرغم تلاش هاي صورت گرفته در خصوص آموزش مديران ، هنوز بـه نظـر ميرسد که ساختار و شيوه هاي مديريت منابع انسـاني فعلـي در جامعـه مـورد پـژوهش بـر اسـاس ديدگاه هاي سنتي است ، اين ديدگاه ها و روش ها در شرايط متغير کنوني، آن طور کـه شايسـته اسـت ؛ نتوانسته بستر مناسب را براي توانمند نمودن مديران و کارکنان فراهم نمايـد.
مباني نظري: پيشينه شناسي : در بين پژوهش هاي صورت گرفته در حوزه توانمندسازي پروژه اي با عنوان : طراحي الگوي توانمندسازي فرماندهان و مديران سطوح مختلف سازماني ارتش جمهوري اسلامي ايران به منظور اثربخش سامانه فرماندهي در جنگ ناهمگون توسط ملکي و فتحي،در دفتر مطالعات راهبردي آجا و در سال ١٣٨٩ به انجام رسيده که سؤال اصلي تحقيق به شرح زير مطرح گرديده است : الگوي مؤثر توانمندسازي روان شناختي براي اثربخش نمودن سامانه فرماندهي در شرايط نبرد ناهمگون کدام است ؟ و عوامل اثرگذار بر مؤلفه هاي آن شامل چه مواردي ميباشد؟ نوع پژوهش توصيفي همبستگي و از نوع تحقيقات کاربردي بوده است .
بنابراين مي توان گفت توانمندسازي شامل :واگذاري اختيارات رسمي و قدرت قانوني به مديران و کارکنان ، به عنوان فرآيند توسعه ، اعطاي اختيار تصميم گيري به کارکنان به منظور افزايش کارايي آنان و ايفاي نقش در سازمان است و درنهايت فرآيندي است کـه موجـب رشـد مـديران و کارکنان ميشود و قادر ميشوند راه حل هاي مناسب براي حل مشکلات پيدا کنند.