چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی ذهنآگاهی بر غرقگی و ثبات قدم دانشآموزان دختر انجام گرفته است. پژوهش از نوع مداخله با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری، همۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهرستان ابرکوه در سال تحصیلی ۱۳۹۷- ۱۳۹۸ بود. شرکت کنندگان در پژوهش، 30 دانشآموز بود که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد. مشارکتکنندگان بر اساس گمارش تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل به تعداد مساوی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس غرقگی مارتین و جکسون و پرسشنامۀ ثبات قدم داکورث استفاده شد. این ابزار ابتدا برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون، اجرا شدند سپس آموزش ذهنآگاهی به عنوان متغیر مستقل پژوهش در 10جلسه 60دقیقهای، برای گروه آزمایش اجراشد.گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پس از پایان آموزش، بار دیگر دو ابزار پژوهش برای هر دو گروه مداخله و کنترل، به عنوان پس آزمون، اجرا شد. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش ذهنآگاهی در افزایش غرقگی و ثبات قدم در گروه مداخله تأثیر مثبت و معنیداری دارد. یافتههای پژوهش حاضر، با توجه به پیشینۀ پژوهش بحث شدهاند. در پایان پیشنهادهایی برای انجام پژوهش دربارۀ آموزش ذهنآگاهی و متغیرهای مربوط به غرقگی و ثبات قدم ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
ثبات قدم نوعي خودتنظيمي ست که موجب ايجاد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Glman 2 autotelic personality 3 Snyder & Lopez 4 Seligman 5 grit 6 Duckworth پشتکار براي پيگيري علائق ، کار و تلاش مداوم در دستيابي به اهداف بلندمدت مي گردد، همچنين فرد علي رغم وجود مشکلات ، نااميدي ها، شکست ها و تغييرات در طول مسير، با حفظ پشتکار و توجه به هدف ، موانع و چالش ها را، با موفقيت پشت سر مي گذراند (داکورث و کويين ١، ٢٠١٢؛ داکورث و آلرد٢٠١٢،٢؛ گورو،دوتيز،چونگ ، دوسانج و وونگ ٣، ٢٠١٦).
اين توجه ، توجهي است هدفمند، به همراه پذيرش بدون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Quinn 2 Allred 3 Guerrero,Dudovitz,Chung,Dosanjh & Wong 4 Peterson, Matthews & Kelly 5 Ivcevic & Bracket 6 mindfulness 7 Boyatzis & Mckee داوري در مورد تجربه هاي در حال وقوع در لحظۀ کنوني (کابات زين ٢٠٠٣،١).
طبق مدلي که دي ملو و گريز٩(٢٠١١) براي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Bervoets 2 Bernier 3 Kee & Wang 4 Aherne 5 Pineau 6 Zhang 7 Raphiphatthana 8 Hochanadel & Finamore 9 Dumelo & Griz تشريح حالات عاطفي يادگيرنده در زمان انجام تکاليف و يادگيري عميق ، ارائه دادند، به اين نکته اشاره کردند که در هنگامي که دانش آموز در رسيدن به اهداف خود به بن بست هايي مواجه ميگردد در او يک حالت عدم تعادل شناختي، ايجاد ميگردد که اگر بتواند تعادل شناختي خود را از طريق تفکر و حل مسئله ، بازيابي کند ميتواند به حالت غرقگي برگردد (جليلي،١٣٩٧).