چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های ساختار مطلوب دانشگاه در راستای بسترسازی برای یادگیری پویپا انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی به روش پدیدارشناسی است. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب شدند و با 16 متخصص حوزۀ آموزش عالی مصاحبۀ عمیق انجام شد. در این پژوهش، از رویکرد پدیدارشناسی موستاکاس برای گردآوری و تحلیل داده ها استفاده شده است. قابلیت اعتماد مصاحبه ها از طریق باورپذیری و انتقال پذیری به دست آمد. داده های حاصل از مصاحبه و تحلیل اسناد و مدارک به صورت تحلیل محتوا به روش کدگذاری استقرایی، تجزیه و تحلیل شد. نتایج تحلیل مضمونی، چهار خوشۀ معانی و 32 مضمون را برای یادگیری پویپا و سه خوشۀ معانی اصلی؛ 11 خوشۀ معانی فرعی و 38 مضمون را برای ساختار دانشگاه نشان می دهد. مؤلفه های یادگیری پوی پا در چهار محور: یادگیری برای یادگرفتن، یادگیرى برای انجام دادن، یادگیرى برای باهم زیستن و یادگیرى برای زیستن دسته بندی شده است. در زمینۀ ساختار مطلوب سازمانی، سه نوع ساختار رسمی، غیررسمی و نامرئی در دانشگاه شناسایی شده است. ساختار رسمی شامل تمرکز، پیچیدگی و رسمیت؛ ساختار غیررسمی شامل روابط غیررسمی، روابط مبتنی بر اعتماد، روابط تعاملی برونگرا و روابط عاطفی فراگیر است. ساختار نامرئی دانشگاه حول محورهای سیاسی، اجتماعی، رفتاری و علمی شکل می گیرد. تحقق یادگیری پوی پا در دانشگاه نیازمند اصلاح ساختارها و حذف موانع موجود ساختاری از طریق ایجاد ساختارهای منعطف و پویا، تقویت ساختارهای غیررسمی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت ساختارهای نامرئی دانشگاه است.
خلاصه ماشینی:
Okeke and Wyk جدول ٣: خوشه هاي معنايي و مضامين مستخرج در رابطه با يادگيري پويپا خوشه هاي معاني مضامين تربيت فراگيران پوينده و کنجکاو 6 توسعۀ ظرفيت هاي يادگيري 8 آشنايي با راهبردهاي يادگيري 11 تقويت مهارت خودراهبري در يادگيري 9 آشنايي با روش هاي مسئله گشايي 12 توسعۀ مهارت هاي شناسايي منابع يادگيري و جست وجوي اطلاعات 8 ايجاد و توسعۀ آگاهي از ماهيت فرايندي يادگيري 4 تقويت مهارت هاي شناسايي نيازهاي يادگيري خود 5 يادگيري مهارت ها و دانش مورد نياز براي تصدي يک حرفه 9 توسعۀ حرفه اي فرد در مسير شغلي 13 يادگيري اخلاق حرفه اي براي تصدي حرفه 11 کسب مهارت هاي خلاقيت و نوآوري 14 يادگيري مهارت هاي کارآفريني 12 کسب سواد تجاري 9 کسب مهارت هاي مديريت زمان ، پول و منابع انساني 7 تقويت احترام به تمام قوميت ها، تنوع فرهنگي، ارزش ها و باورهاي فردي 13 تقويت عدالت جنسيتي 11 تقويت اخلاق اجتماعي 8 توسعۀ هوش اجتماعي 10 آگاهي از حقوق شهروندي 14 تقويت ظرفيت هاي اجتماعي 10 تقويت احساس مسئوليت نسبت به محيط زيست 12 احترام گذاشتن و توجه به حيات ديگر مخلوقات 11 مهارت هاي بين فردي و تيمي 15 تقويت مهارت هاي ارتباطي 13 توسعۀ فردي و مهارت هاي شخصي 14 توسعۀ تفکر نقادانه 12 به دست آوردن مهارت هاي استفاده مناسب از فضاي مجازي 13 يادگيري براي زيستن توسعۀ اخلاق شخصي 7 يادگيري و توسعۀ بهداشت شخصي و جمعي 6 توسعۀ مسئوليت فردي و اجتماعي 9 توسعۀ سواد رسانه اي، اطلاعاتي و تکنولوژيکي 11 جدول ٤: خوشه هاي معنايي و مضامين مستخرج در رابطه با ساختار مطلوب دانشگاه مضامين آزادي عمل گروه هاي آموزشي 11 خودسازماني واحدها 10 ارتباط چندگانه شبکه اي 9 مشارکت اعضاي سازمان در طراحي فرايندها و تصميم گيريها 6 کاهش سطوح مديريتي 7 توسعۀ خودکنترلي و خودارزيابي 10 تصريح نکردن بيش از حد وظايف 13 روشن بودن چهارچوب و خطوط کلي وظايف 11 وجود ضوابط و مقررات حداقلي براي تسهيل امور 5 نبود قوانين و مقررات زياد 6 هماهنگي و ارتباطات پويا بين افراد و واحدهاي سازمان 8 توسعۀ حرفه اي افراد 11 فعال کردن دانشجويان در فرايندهاي اداري و يادگيري 13 گردش سريع اطلاعات 6 تقويت کار گروهي و تيم محوري و تشکيل گروه هاي تحقيق 11 ارتباطات غيررسمي بين افراد در مکان هايي مانند سالن هاي همايش ، راهروها، محوطۀ دانشگاه ، خوابگاه ها روابط غيررسمي 14 و...
Clayton, Fisher, Harris, Bateman and Brown 5.