چکیده:
هدف از این تحقیق ارائۀ مدلی برای عوامل مؤثر بر گرایش دانش آموزان دبستانی به تربیت بدنی و ورزش در مدارس استان خوزستان بود. طرح پژوهش به شیوۀ آمیخته اکتشافی بود. شرکت کنندگان پژوهش در مرحلۀ کیفی شامل 25 نفر از خبرگان حوزۀ ورزش دانش آموزی استان خوزستان بودند که مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. داده های حاصل از مصاحبه به روش تئوری سازی داده بنیاد کدگذاری و تجزیه و تحلیل گردید. سپس پرسشنامهای مطابق با کدهای بدست آمده طراحی شد. برای روایی پرسش نامه از تکنیک دلفی استفاده شد و پایایی پرسش نامه نیز با آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در مرحله کمی شرکت کنندگان پژوهش شامل 280 نفر معلمان تربیتبدنی، کارشناسان تربیت بدنی ادارات آموزش و پرورش و اعضای هیئت علمی دانشگاه های استان خوزستان بودند. با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری، مدل پژوهش استخراج و اعتبارسنجی گردید. نتیجۀ گروه بندی کدها، 54 مؤلفه را در سه سطح زمینه ای(جامعه و محیط زیست)، سازمانی(مدرسه و معلم ورزش) و رفتاری(عوامل فردی و خانواده) نشان داد. طبق مدل برآمده از پژوهش می توان گفت که به ترتیب معلم تربیت بدنی، عوامل فردی، خانواده، محیطزیست، جامعه و مدرسه بیشترین تأثیر را بر گرایش دانش آموزان به ورزش در مدارس داشتند؛ متغیر جامعه علاوه بر تأثیر مستقیم بر گرایش دانش آموزان به ورزش بر متغیرهای عوامل فردی، مدرسه، خانواده و معلم تربیت بدنی اثر معنیدار داشته است؛ متغیر محیط نیز علاوه بر تأثیر مستقیم بر گرایش دانش آموزان به ورزش بر متغیرهای خانواده، مدرسه و عوامل فردی اثر معنیدار داشته است؛ متغیرهای خانواده و مدرسه نیز به ترتیب بر متغیرهای عوامل فردی و معلم تربیت بدنی اثر معنیدار داشته اند. مدل ارائه شده می تواند به عنوان ابزار تحلیلی پیرامون عوامل مؤثر بر گرایش دانش آموزان دبستانی به ورزش در مدارس استان خوزستان مبنای عمل قرارگیرد تا بگونه ای منطقی و اصولی به حل مشکلات این حوزه از ورزش پرداخت.
خلاصه ماشینی:
مدل سطح صفر تحقيق به صورت زير بنا نهاده شد: )به تصویر صفحه رجوع شود) شکل ١- مدل مفهومي عوامل مؤثر برگرايش دانش آموزان به ورزش ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Fish bone Diagram 2 Chambers 3 Deniz 4 Castellanos 5 Kobel 6 Greenfield در ساختار فوق تنها، عواملي که با مطالعه پيشينۀ پژوهش شناسايي و استخراج شده اند را ميتوان مشاهده نمود، اما هنوز ميزان اهميت و تأثير هر يک و نيز چگونگي و ميزان ارتباط اين عوامل با يکديگر ناشناخته است .
روش پژوهش در اين مطالعه به منظور تبيين دقيق تر، بررسي جنبه هاي نهفته و همچنين جنبه هاي مشاهده پذير ورزش مدارس و تدوين مدل عوامل مؤثر بر گرايش دانش آموزان دبستاني به ورزش در مدارس استان خوزستان از طرح تحقيق آميختۀ اکتشافي در دو فاز کيفي و کمي استفاده شد که در فاز اول (کيفي) از تئوري زمينه اي و در فاز دوم از مدلسازي معادلات ساختاري استفاده گرديد.
چهارمين مؤلفۀ مؤثر بر گرايش دانش آموزان به ورزش در مدارس استان خوزستان ، معلم تربيت بدني بود که در سطح ساختاري قرار دارد؛ نتايج اين بخش از پژوهش با نتايج پژوهش هاي رخشنده (١٣٩٢)، احمدي (١٣٩٣)، فلاح دلاور (١٣٩٣)، چمبرز (١٩٩١)، کاستلانوس (٢٠١٥)، چانگ ١٣ و همکاران (٢٠١٦) و پاول ١٤ و همکاران (٢٠١٦) همسو ميباشد.
ششمين مؤلفۀ مؤثر بر گرايش دانش آموزان به ورزش در مدارس استان خوزستان ، عوامل فردي بود که در سطح رفتاري قرار دارد؛ نتايج اين بخش از پژوهش با نتايج پژوهش هاي هاشمي (١٣٩٣)، چمبرز (١٩٩١)، کوبل (٢٠١٥) و دريک ١٥ (٢٠١٥) همسو ميباشد.