چکیده:
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و سازگاری
اجتماعی دختران بزهکار خانوادههای طلاق تحت پوشش بهزیستی شهرستان رباط کریم انجام شد.
روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری
پژوهش شامل کلیه دختران بزهکار خانوادههای طلاق تحت پوشش بهزیستی در شهرستان رباط-
کریم در سال ۱۳۹۶-۱۳۹۷ بودند. حجم نمونه ۲۰ نفر از دختران بزهکار خانوادههای طلاق بودند
که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب. و به صورت تصادفی در گروههای گواه و
آزمایشی گمارده شدند (گروه آزمایش: ۱۵ نفر/ گروه گواه: ۱۵ نفر). ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت
عمومی (۱۹۷۲) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل (۱۹۴۵) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون
تحلبل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری استفاده شد. نتایج تحلیل نتایج تحلیل کواریانس
چند متغیری نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دختران
بزهکار خانوادههای طلاق موثر بوده است (۰/۰۱ > p با توجه به اثربخشی آموزش مهارتهای
زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی» طراحی و اجرای برنامه آموزش مهارتهای زندگی
جهت بهبود وضعیت سلامت روانی و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار پیشنهاد میشود
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل نتایج تحلیل کواریانس چند متغیر ی نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار خانواده های طلاق مؤثر بوده است (٠/٠١ > P).
1. Babalis, Tsoli, Nikolopoulos & Maniatis 2.
بنابراین پژوهش حاضر به دنبال یافتن پاسخ به این سؤال است که :«آیا آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار خانواده های طلاق تحت پوشش بهزیستی مؤثر است ؟» روش پژوهش پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ، نیمه آزمایشی و طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه میباشد.
در مورد سازگاری اجتماعی نیز نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی دختران بزهکار خانواده های طلاق مؤثر بوده است (٢١٤/٤٢ =F و ٠/٠١ >P ).
بحث و نتیجه گیر ی هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دختران بزهکار خانواده های طلاق تحت پوشش بهزیستی در شهرستان رباط - کریم بود.
پژوهش های متعددی نشان داده اند که آموزش مهارت های زندگی در زمینه افزایش مدیر یت استرس سلامت روانی، جسمانی، تقویت اعتماد به نفس و احترام به فرد، کمک به تقویت ارتباط بین فردی، پیشگیر ی از مشکلات روانی، رفتاری، اجتماعی، کاهش اضطراب و افسردگی و کاهش افت تحصیلی و افزایش مدیر یت هیجان مؤثر بوده است (گلشنانی، محمدنژاد و اقدسی، ١٣٩٣).
نتایج همچنین نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر سازگاری اجتماعی دختران بزهکار مؤثر بوده است .