چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه بین سرمایه فرهنگی با بیگانگی اجتماعی- فرهنگی دربین جوانان شهر تبریز انجام گرفت. احساس بیگانگی اجتماعی- فرهنگی در میان افراد جامعه، همنوایی، وفاق اجتماعی و همبستگی گروهی را درجامعه کمرنگ کرده و سبب میشود تا افراد جامعه با اهداف فرهنگی، انتظارات جمعی و آن چه جامعه به عنوان الگوهای عمل برای اعضا خود در نظر میگیرد همسو نشوند. یکی از عوامل مرتبط با بیگانگی، سرمایه فرهنگی است که فرد آن را به طور انتسابی و اکتسابی در خانواده، جامعه و مدرسه کسبمیکند. روش تحقیق پیمایش از نوع همبستگی است. از نظر هدف، تحقیق کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها جزء روشهای میدانی میباشد. به لحاظ زمانی تحقیق حاضر مقطعی میباشد. جامعه آماری این تحقیق جوانان 29-18 سال شهر تبریز است. نتایج حاصل نشان میدهد که بین ابعاد سهگانه سرمایه فرهنگی با بیگانگی اجتماعی– فرهنگی همبستگی معکوس وجود دارد یعنی با افزایش میزان سرمایه فرهنگی از میزان بیگانگی اجتماعی– فرهنگی کاسته میشود. رابطه معنیداری بین بیگانگی اجتماعی– فرهنگی و متغیرهای زمینهای سن و جنسیت مشاهده نگردید
The purpose of this study was to determine the relationship between<br />cultural capital and socio-cultural alienation among the youth of Tabriz<br />city. The sense of socio-cultural alienation among people undermines<br />social harmony, group cohesion and group solidarity in the community so<br />that individuals do not conform to cultural goals, collective expectations,<br />and what society views as patterns of action for its members. One of the<br />factors associated with alienation is the cultural capital that the individual<br />obtains and acquires in the family, community, and school. The research<br />method is correlational survey. In terms of purpose, it is an applied<br />research and in terms of data collection is one of the field methods. The<br />statistical society of this research is the young people aged 18-29.The<br />results show that, there is a reverse correlation between the three<br />dimensions of cultural capital with socio-cultural alienation, which is by<br />increasing the amount of cultural capital, social-cultural alienation<br />decreases. There was no significant relationship between socio-cultural<br />alienation and the underlying variables of age and gender.
خلاصه ماشینی:
نابرابري شديد در توزيع سرمايه فرهنگي پيامدهاي زيانباري براي جوامع ميتواند داشته باشد محروميت اکثريت اعضاي جامعه در دسترسي به منابع معرفتي، محدود شدن امکان بسط خردگرايي تعميم يافته در عرصه هاي مختلف زندگي اجتماعي، نزول مشارکت همگاني موثر در توليدات و خلاقيت علمي و فرهنگي، محدوديت در گردش اطلاعات و جذب دانش هاي نوين و کاهش ارزش تغيير در جامعه در چنين شرايطي تغييرپذيري در جامعه کاهش مييابد و تغييرات اجتماعي کند و ناعقلاني ميشود و اکثريت افراد در تغييرات اجتماعي نقش پيرو را ايفا ميکند(چلبي، ١٣٧٥: ٢١٤).
٠٠٠ تعداد مشاهدات ٣٨٤ - بررسي رابطه بين بعد نهادي سرمايه فرهنگي و بيگانگي اجتماعي– فرهنگي استفاده از آزمون پيرسون براي تعيين همبستگي بين متغير بعد نهادي سرمايه فرهنگي و بيگانگي طبق اطلاعات به دست آمده از اين آزمون مقدار ضريب همبستگي برابر ٠٣٣٢-=r با سطح معنيداري ٠٠٠٠=p ميباشد.
000 تعداد مشاهدات 384 - بررسي رابطه بين بعد عيني سرمايه فرهنگي و بيگانگي اجتماعي– فرهنگي با استفاده از آزمون پيرسون براي تعيين همبستگي بين متغير بعد عيني سرمايه فرهنگي و بيگانگي طبق اطلاعات به دست آمده از اين آزمون مقدار ضريب همبستگي برابر ٠٣١٩-=r با سطح معنيداري ٠٠٠٠=p ميباشد.
000 تعداد مشاهدات 384 - بررسي رابطه بين بعد ذهني سرمايه فرهنگي و بيگانگي اجتماعي– فرهنگي با استفاده از آزمون پيرسون براي تعيين همبستگي بين متغير بعد عيني سرمايه فرهنگي و بيگانگي طبق اطلاعات به دست آمده از اين آزمون مقدار ضريب همبستگي برابر ٠٢٩١-=r با سطح معنيداري ٠٠٠٣=p ميباشد.