چکیده:
تبیین و تحلیل عوامل مرتبط با مشارکت بخش خصوصی در راستای رفع نیازهای آموزشی و مهارتی در جهت توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای هدف اساسی این تحقیق بوده است. محققان قصد دارند که در قالب یک مدل تحلیلی ویژه به بررسی این سوال بپردازند که عوامل موثر در افزایش مشارکت بخش خصوصی در برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای کدامند؟
از دیدگاه نگارندگان افزایش تمایل مشارکت بخش خصوصی به عنوان کنشگر اجتماعی از طریق عوامل مختلفی هم چون ارایه فهرست دقیق مشاغل مورد نیاز در طرح توسعه استان، معافیت های مالیاتی، حذف مراحل اداری زاید، پرداخت وامهای بلندمدت، واگذاری زمین و ارایه خدمات زیربنایی و نرخ پایین، پرداخت بخشی از هزینه سرانه آموزشی فنی و حرفه ای، انگیزه های کارآفرینی، انگیزه های مذهبی میسر می گردد.
بنابراین مباحث اصلی مقاله با این فرض شکل می گیرد که افزایش مشارکت بخش خصوصی به عنوان یک کنشگر اجتماعی در برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای از طریق اثرگذاری بر عوامل یادشده منجر به توسعه این نوع از آموزشها می گردد. در پایان با توجه به آزمونهای انجام شده مربوط به فرضیه های تحقیق مدل اصلی در سطح اطمینان ٩٥% قابل قبول بوده و معنی دار می باشد.
خلاصه ماشینی:
محققان قصد دارند که در قالب یک مدل تحلیلی ویژه به بررسی این سؤال بپردازند که عوامل مؤثر در افزایش مشارکت بخش خصوصی در برنامه های آموزشی فنی و حرفه ای کدامند؟ از دیدگاه نگارندگان افزایش تمایل مشارکت بخش خصوصی به عنوان کنشگر اجتماعی از طریق عوامل مختلفی هم چون ارایه فهرست دقیق مشاغل مورد نیاز در طرح توسعه استان، معافیت های مالیاتی ، حذف مراحل اداری زاید، پرداخت وامهای بلندمدت، واگذاری زمین و ارایه خدمات زیربنایی و نرخ پایین ، پرداخت بخشی از هزینه سرانه آموزشی فنی و حرفه ای، انگیزههای کارآفرینی ، انگیزههای مذهبی میسر می گردد.
از این رو در تحقیق حاضر، بخش خصوصی به عنوان یک کنشگر اجتماعی و اقتصادی جهت توسعه کنش های اقتصادی و اجتماعی در راستای مشارکت بیشتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است (آقایی ،١٣٧٨،صص ١٣٥ـ١٢٠).
بر اساس مدل آجیل پارسونز١٠ در چهار بعد نظام اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی به شرح زیر مطرح کرد: در نظام فرهنگی ـ اجتماعی ١ـ ارایه فهرست دقیق مشاغل مورد نیاز در طرح توسعه استان گیلان به بخش خصوصی بر روی تمایل در مشارکت برای فعالیت های آموزشهای فنی و حرفه ای تاثیر می گذارد.
٤ـ معافیت مالیاتی : عبارت است از درجه اثرگذاری معافیت مالیاتی بر میزان تمایل به مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های آموزشهای فنی و حرفه ای .
آزمون فرضیه های تحقیق فرضیه اول : «ارایه فهرست دقیق مشاغل مورد نیاز در طرح توسعه استان گیلان به بخش خصوصی بر روی تمایل در مشارکت برای فعالیت های آموزشهای فنی و حرفه ای تاثیر می گذارد.