چکیده:
امروزه بازاریابی بهعنوان کلیدیترین واحد در هر تجارت به شمار میرود و بر هیچکس پوشیده نیست که مشتری از مهمترین
داراییهای یک سازمان تجاری قلمداد میشود. در بازار تجاری امروزء داوطلبان زیادی برای ورود به عرصه تجارت و صنعت وجود
داشته و تامینکنندگان تجاری جهت باقی ماندن در صنعتء به رقابت با یکدیگر نیاز دارند. تامینکنندگان تجاری به تمرکز بر
نیازهای مشتری نیاز دارند تا بتوانند رابطه بلندمدت با مشتری حفظ کرده و آن را از دست ندهند. جهت رضایت مشتریان،
تامینکنندگان تجاری بایستی عناصر مولفههای مزیت رقابتی بازار مور بر بازارپابی را بشناسند که آنهم نیاز به تمرکز روی این
موّلفهها دارند تا مشتریان را (بهویژه رفتار خرید آنها را) جذب کنند. بنابراین هدف این پژوهش این است که رابطه بین مژلفههای
مزیت رقابتی بازار و تعهد/وفاداری مشتری و میانجی مولفه رضایت مشتری در صنعت چادر و روسری را موردبررسی قرار دهد.
زمینه این بررسی و مطالعه بر مشتریان خانمی متمرکز است که هرگونه محصولات حجابی را در نمایشگاه عفاف تهران در خرداد 98خریداری کردهاند.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطه بین مؤلفههای مزیت رقابتی بازار و تعهد مشتریان در محصولات چادر و روسری (مورد کاوی در نمایشگاه صنعت عفاف تهران) حسین فیروزی، محمد معمارنژاد تاریخ دریافت: 22/04/98 تاریخ پذیرش: 29/05/98 کد مقاله: 30906 چکـیده امروزه بازاریابی بهعنوان کلیدیترین واحد در هر تجارت به شمار میرود و بر هیچکس پوشیده نیست که مشتری از مهمترین داراییهای یک سازمان تجاری قلمداد میشود.
بنابراین هدف این پژوهش این است که رابطه بین مؤلفههای مزیت رقابتی بازار و تعهد/وفاداری مشتری و تأثیر میانجی مؤلفه رضایت مشتری در صنعت چادر و روسری را موردبررسی قرار دهد.
بنابراین حرفهها به رقابت با یکدیگر نیاز داشته تا اینکه از سایر رقبا فاصله بگیرند و در صنعت باقی بمانند[2] بنابراین آگاهی از این موضوع ممکن است به تأمینکنندگان تجاری در صنعت حجاب و مد کمک کند تا اینکه منابع را افزایش دهند، مانع نارضایتی مشتریان شده و محصولات خود را تنوع بخشند تا اینکه رضایت مشتریان را ارتقاء بخشند، که این موارد مشتریان را تحت تأثیر قرار میدهد تا اینکه به تجارت خود ادامه داده و مشتریان وفاداری ایجاد نمایند.
2-4-چهارچوب مفهومی چهار عنصر وجود دارند که بهعنوان متغیرهای غیر وابسته تحت ترکیب بازاریابی به کار گرفته میشوند که موارد ذیل را دربرمیگیرد: نوع محصول، قیمت، مکان توزیع، ترفیع در ضمن، متغیر وابسته نتایج این بررسی را بازتاب میکند که وفاداری مشتری و تأثیر میانجی رضایت مشتری است.
اولین متغیر در عناصر مؤلفههای مزیت رقابتی بازار بازاریابی، محصول است که همبستگی (p‹0/05 , n=234 , r=0/170) دارد که نشان میدهد که رابطه مشخص، کوچک و مثبتی بین محصول و رضایت مشتری وجود دارد.