چکیده:
هدف این تحقیق ارزیابی تاثیر اندازه شرکت بر ایجاد تغییر و تحول در سازمانها بر اساس نوع ساختار آنها است. جهان
امروز نیاز فزاینده به آن نوع از رهبری دارد که به ایجاد سازمانهایی که به سمت فعال کردن پتانسیلهای خود میپردازند
بها دهد و درعینحال به حل بحرانها و شرایط اضطراری محیط کار بیندیشد. در چنین شرایطی سازمانها باید بدانند که
برای رسیدن به اقتدار آتی ناچارند اهداف «شدن» را به اهداف «ماندن» ترجیح دهند. بهبیاندیگر در عصر حاضرء تحول,
بازسازی و نوسازی یکی از ابعاد مهم سلامت سازمانی بوده و بنابراین» مدیریت تغییر در سازمانها یکی از مشکلترین
وظائف مدیران پیشرو است. در همین راستا مقاله حاضر بر آن است که ضمن بیان اهمیت و ضرورت مدیریت تحول در
روزگار کنونی» به بیان مختصر عوامل تسهیلکننده تغییر و بهسازی در سازمانها و راهکارهای غلبه بر مقاومتها و موانع
موجود بر سر راه ایجاد تحولات و نواوریهای سازمانی با توجه به نوع ساختار آنها بپردازد. مرگ و تولد سازمانها به
بینش و بصیرت و توانایی موّسسین بستگی دارد و رشد و بقای آنها نیز به عواملی نظیر توانایی» خلاقیت» نوآوری منابع
انسانی و تغییرات مورد نیاز با توجه به شرایط روز وابسته است. اگر برنامهریزان» تصمیمگیرندگان و کارکنان تحولآفرین
باشند فرصتهای اقتصادی را بهتر درک کرده و قادرند از منابع موجود بهمنظور نوآوری استفاده بیشتری نمایند و پرورش
و تقویت روحیه تحولآفرینی در سازمان مستلزم فراهم آوردن بستری مناسب و یکی از بسترهای مناسب ساختار و
تشکیلات مناسب است. در سازمانهای کشور ما ابعاد مختلف ساختار سازمانی چه رابطهای با یکدیگر دارند تا با شناسایی
روابط مختلف این ابعاد زمینه افزایش تحول سازمانی را در سازمانهای کشور فراهم نماییم. لذا تا با فرضیات مختلف
بتوان ارتباط بین ساختار و تحول را به دست آورد. فرضیات شاملء بین ساختار سازمانی و تحول سازمان رابطه معناداری
وجود دارد. بین رسمیت و تحولء بین پیچیدگی و تحولء بین تمرکز و تحول رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه تحقیق
حاکی از آن است که ساختار مناسب متناسب با تغییرات و ایجاد تغییرات مناسبء» باعث افزایش رشد و توسعه سازمان
میشود.
خلاصه ماشینی:
تاثیر اندازه سازمان بر مدیریت تحـول تاریخ دریافت : ٩٧/٠٩/٠٨ حسین جبرئیلی فرد١ تاریخ پذیرش : ٩٧/١١/١٠ چکـیده هدف این تحقیق ارزیابی تأثیر اندازه شرکت بر ایجاد تغییر و تحول در سازمان ها بر اساس نوع ساختار آن ها است .
٢- نوع ساختار و امکان ایجاد تغییر و تحول ٢-١- پیچیدگی اگر سازمان در سطح افقی (تعداد مشاغل وظایف ) و یا در سطح عمودی (تعدد پست های مدیریتی) از پیچیدگی برخوردار باشد و ارتباطات سازمانی آن قانون مند و رسمی شود، امکان تعامل گروهی در سازمان به شدت تقلیل می یابد و این امر سازمان را از اهداف کارآفرینی خود دور می سازد.
٢-٣- تمرکز در سازمان های مشتاق تغییر و تحول ، اختیارات تصمیم گیری میبایست به واحدها و افراد تفویض شده باشد تا بتوانند در زمان مناسب حرکت مناسب را طراحی و به اجرا درآورند، مفهوم تمرکز رنگ می بازد و با توجه به خلاقیت ، استعداد و قدرت فکری و اجرایی متخصصان و کارشناسان این گونه سازمان ها، عدم تمرکز جلوه شفافی پیدا خواهد کرد.
نتیجه گیری هال (Hall) این بود که میزان رسمیت نمیتواند اندازه سازمان را تعیین کند، اما وی تصدیق کرد همبستگی زیادی بین اندازه و رسمی سازی ساختار اختیار، شرایط مجازات برای نقض قوانین کتبی و دستورالعمل های آموزشی ضمن خدمت کارکنان وجود دارد.