چکیده:
پس از گذشت بیش از هشت سال از تاریخ اجرای جدول جریمههای تخلفات رانندگی، برگرفته از قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، ضرورت ایجاب میکند تا بررسی شود، مبلغ جریمه جدول جریمههای تخلفات رانندگی که بدون توجه به نوع وسیلهنقلیه تدوین شده است، بر پیشگیری از انجام تخلفات به چه میزان موثر بوده است؟این پژوهش از نظر شیوه و روش جمعآوری و تحلیل دادهها، یک پژوهش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی (میدانی) است. جامعه آماری این تحقیق، ماموران اخطاریهنویس حوزه ترافیکی درونشهری و برونشهری بوده و حجم نمونه آماری، 102 نفر از ماموران اخطاریهنویس مراکز استانهای فارس، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد هستند که بهصورت تصادفی انتخاب شدهاند. میزان تاثیر جریمه تخلفات ساکن و تخلفات متحرک غیرحادثهساز در پیشگیری از انجام تخلف توسط رانندگان: وانت، کامیونت، کامیون، سواری، مینیبوس و اتوبوس بررسی شده است و نتیجه تحقیق نشان میدهد که هرچه نوع و کاربری وسیلهنقلیه دارای ابعاد بزرگتر باشد، میزان بازدارندگی جریمه تخلفات ساکن و تخلفات متحرک غیرحادثه ساز کمتر است. میزان تاثیر جریمه تخلفات متحرک حادثهساز و اعمال نمره منفی در پیشگیری از انجام تخلف توسط رانندگان: وانت، کامیونت، کامیون، سواری، مینیبوس و اتوبوس بررسی شده است و نتیجه تحقیق نشان میدهد که هرچه نوع و کاربری وسیلهنقلیه دارای ابعاد بزرگتر باشد میزان بازدارندگی جریمه تخلفات متحرک حادثهساز و اعمال نمره منفی بیشتر است. هر نوع اعمال مقررات براساس جدول جریمههای تخلفات رانندگی بر روی رانندگان موتورسیکلت به میزان کم و متوسط تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
(رجوع شود به تصویر صفحه) در بررسی مولفه سوم یعنی تاثیر میزان جریمه تخلفات متحرک حادثه ساز در پیشگیری از انجام تخلف رانندگی براساس نوع وسیله نقلیه با سطح معناداری ٩٥درصد و ٥% ≥sig، حکایت از این واقعیت دارد که در وسایل نقلیه حمل بار؛ رانندگان وانت با میانگین نمره ٣/٨٥، کامیونت با میانگین نمره ٣/٩٢ و کامیون با میانگین نمره ٤/٢٥ به ترتیب کمترین و بیشترین تاثیرپذیری را از میزان جریمه تخلفات رانندگی دارند و در وسایل نقلیه حمل مسافر؛ سواری با میانگین نمره ٣/٩٥، مینی بوس با میانگین نمره ٤/٠٢، اتوبوس با میانگین نمره ٤/٤١ کمترین و بیشترین تاثیرپذیری را از میزان جریمه تخلفات متحرک حادثه ساز دارند (جدول شماره هشت ).
(رجوع شود به تصویر صفحه) در بررسی مولفه چهارم یعنی تاثیر میزان نمره منفی در پیشگیری از انجام تخلف رانندگی براساس نوع وسیله نقلیه با سطح معناداری ٩٥درصد و ٥% ≥sig، حکایت از این واقعیت دارد که در وسایل نقلیه حمل بار؛ رانندگان وانت با میانگین نمره ٣/٩٤، کامیونت با میانگین نمره ٤/٠٢ و کامیون با میانگین نمره ٤/٤٥ به ترتیب کمترین و بیشترین تاثیرپذیری را از میزان جریمه تخلفات رانندگی دارند و در وسایل نقلیه حمل مسافر؛ سواری با میانگین نمره ٣/٩٨، مینی بوس با میانگین نمره ٤/١٣، اتوبوس با میانگین نمره ٤/٦٥ کمترین و بیشترین و موتورسیکلت با میانگین نمره ١/٢١ کمترین میزان تاثیرپذیری را از نمره منفی دارند (جدول شماره نه ).