چکیده:
هدف: امروزه سازمانها با محیطی در حال تغییر و پیشبینینشده مواجه هستند و سازمانهایی میتوانند به پیشرفت دست یابند که بتوانند به سرعت پاسخگوی این تغییرات بوده و در واقع از سطح مناسبی از چابکی برخوردار باشند. در این مقاله مدلی ارائه شده است که در آن مهمترین عوامل کلیدی در تعمیرات اساسی و بازسازی چابک را تبیین میکند.
روش: رویکرد مورد استفاده مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و شیوه گردآوری اطلاعات مبتنی بر مصاحبه و پرسشنامه بوده است.
یافتهها: پس از مطالعات ادبیات موضوع، 36 عامل در حوزه چابکی شناسایی شده و به تأیید خبرگان رسید. سپس با استفاده از روش طوفان فکری 16 عامل بهعنوان عوامل کلیدی در استراتژی تعمیرات اساسی و بازسازی، تعیین شدند. پس از آن پرسشنامهای مبتنی بر رویکرد ISM طراحی شد و در اختیار 17 نفر از خبرگان و کارشناسان قرار گرفت. پس از رسیدن به اتفاق نظر، این عوامل با رویکرد مد نظر تجزیه و تحلیل شده و در شش سطح طبقهبندی شدند که مهمترین این عوامل پشتیبانی مدیران ارشد، بیان اهداف مدیریتی شفاف و تمرکز و توجه به استفادهکنندگان (مشتری) است.
نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش نشان میدهد، میتوان با تدوین برنامههای بلندمدت و کوتاهمدت توسط سلسلهمراتب فرماندهی، استفاده از توانمندیهای مراکز صنعتی و دانشگاهی کشور، استفاده از دانش و تجربیات کارکنان سازمان به سطح مطلوبی از چابکی در تعمیرات اساسی و بازسازی (تعمیرات اساسی) تجهیزات دفاعی نائل شد.
Objective: Today, organizations are confronted with a changing and unpredictable environment, and only those organizations which are able to quickly respond to these changes and actually have a decent level of agility can progress. In this paper, a model is presented that outlines the most important key factors in overhaul and agility. Methods: Interpretative Structural Modeling (ISM) was used and to the data were collected based on interviews and questionnaires. Results: After studying literature on the subject, 36 factors were identified and then confirmed by the experts. Then, using the brain Storming approach, a total of 16 factors were identified as the key factors in the overhaul industry. Afterwards, a questionnaire was designed based on the ISM approach and was made available to 17 experts. Upon reaching consensus, these factors were analyzed by that approach and were categorized into six levels, the most important of which were “the support of senior managers”, “the clear statement of managerial goals” and “focus and attention to the consumers (customers)”. Conclusion: The findings of this research showed that using long-term and short-term plans by the hierarchy of command, exploiting the capabilities of industrial and academic centers of the country, using the knowledge and experience of the staff of the organization, we can reach to the desired level of agility in overhaul in defensive equipment.
خلاصه ماشینی:
مدلي براي چابکي در تعميرات اساسي با روش مدل سازي ساختاري تفسيري (مورد مطالعه : يکي از مراکز تعميرات و بازسازي تجهيزات دفاعي ) کيانوش بهرامي * نويسنده مسئول ، کارشناس ارشد، گروه مهندسي صنايع ، دانشکده مديريت و فناوري هاي نرم ، دانشگاه صنعتي مالک اشـتر، تهـران ، ايران .
Toloie, Mashayekhi, Rajabzadeh & Razavian 3.
عوامل کليدي در چابکي تعميرات و بازسازي (رجوع شود به تصوير صفحه) يافته هاي پژوهش شناسايي فاکتورهاي مؤثر بر سيستم پس از شناسايي عوامل چابکي با استفاده از پنل خبرگي ١٦ عامـل بـه عنـوان عوامـل کليـدي در اسـتراتژي تعميـرات و بازسازي تعيين شدند که در جدول ٦ نشان داده شده است .
مدل ساختاري تفسيري عوامل چابکي در استراتژي تعميرات اساسي اين مدل شامل شش سطح است : سطح نخست شامل برون سپاري و بهبود کيفيت ، سطح دوم شامل تصميم گيـري تيمي و گروهي ، سطح سوم شامل تغيير فرهنگ سازماني ، سطح چهارم شامل به روز کـردن مهـارت کارکنـان بـه صـورت آموزش پيوسته ، به کارگيري سيستم هاي مديريت دانش براي پياده کردن دانش در سـازمان ، بـه روزرسـاني ماشـين آلات ، منابع مالي ، مديريت فناوري اطلاعات ، کاهش بوروکراسي ، برنامه ريزي و ارزيابي عملکـرد کارکنـان ، مـديريت روابـط بـا تأمين کنندگان و زنجيره تأمين و برنامه ريزي توليد استراتژيک ، سطح پنجم شـامل اهـداف مـديريتي شـفاف و توجـه بـه صداي مشتري (استفاده کنندگان از وسايل بهينه شده ) و سطح ششم شامل عامل پشتيباني مديران ارشد است .