چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر یادگیری تکلیف هدفگیری زنجیرهای ساده بود. بدینمنظور، 48 دانشجوی دختر 19 تا 25 سال براساس نمرات زمان حرکت پیشآزمون در چهار گروه 12 نفری (الگوی ماهر با بازخورد 100 درصد، الگوی ماهر با بازخورد 50 درصد، الگوی مبتدی با بازخورد 100 درصد و الگوی مبتدی با بازخورد 50 درصد) جای گرفتند. پس از اجرای پیشآزمون، در مرحلة اکتساب، هریک از گروهها تکلیف هدفگیری زنجیرهای را براساس دستورالعمل ویژة هر گروه، 80 مرتبه اجرا کردند. به فاصلة 15 دقیقه بعد از اتمام جلسة اکتساب، آزمون یادداری فوری و 24 ساعت بعد، آزمون یادداری تأخیری انجام شدند. نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری روی عامل بلوکهای تمرینی در مرحلة اکتساب نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، فقط اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود و گروههای مشاهدة الگوی ماهر دارای زمان حرکت بیشتر و خطای فضایی کمتری بودند. نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه در مراحل یادداری فوری و تأخیری نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود؛ اما اثر اصلی تواتر بازخورد معنادار نبود. با مقایسة میانگینها مشخص شد که گروههای مشاهدهکنندة الگوی ماهر نسبت به گروههای مشاهدهکننده الگوی مبتدی، زمان حرکت طولانیتر و خطای فضایی کمتری داشتند.
The purpose of this research was to determine the effect of the model’s skill level and frequency of feedback on learning a simple serial aiming task. For this purpose, 48 female students aged 19 to 25 years old were selected as the sample. Based on pre-test movement times, they were divided into four groups of 12 subjects (expert model and 100% feedback, expert model and 50% feedback, novice model and 100% feedback, and novice model and 50% feedback). In the acquisition phase, the groups performed the serial aiming task 80 times according to specific instructions. The immediate retention test was conducted 15 minutes after completion of the acquisition phase, and the delayed retention test was conducted 24 hours later. The results of mixed analysis of variance with repeated measures on training blocks in the acquisition phase showed that the main effect of the model in both variables of movement time and spatial error were significant, and expert model observer groups had longer movement times and fewer spatial errors than other groups. The results of two-way analysis of variance in the immediate and delayed retention tests indicated that in both variables of movement time and spatial error, the main effect of the model is significant, but the main effect of the frequency of feedback is not meaningful. Comparing the means showed that the expert model observer groups had longer movement times and fewer spatial errors than other groups that observed novice models.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری روی عامل بلوکهای تمرینی در مرحلة اکتساب نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، فقط اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود و گروههای مشاهدة الگوی ماهر دارای زمان حرکت بیشتر و خطای فضایی کمتری بودند.
نتایج آزمون تحلیل واریانس دوراهه در مراحل یادداری فوری و تأخیری نشان داد که در هر دو متغیر زمان حرکت و خطای فضایی، اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود؛ اما اثر اصلی تواتر بازخورد معنادار نبود.
همچنین، برای بررسی اثر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر زمان حرکت (جدول شمارة شش) و خطای فضایی (جدول شمارة هفت) یادداری تأخیری نیز از آزمون تحلیل واریانس دوراهه استفاده شد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سطح مهارت الگو و تواتر بازخورد بر یادگیری تکلیف هدفگیری زنجیرهای سادة دانشجویان دختر (که همگی راستدست بودند و با این تکلیف آشنایی نداشتند)، انجام شده است.
نتایج پژوهش در مراحل یادداری فوری و یادداری تأخیری نیز مشابه مرحلة اکتساب بود و فقط اثر اصلی سطح مهارت الگو معنادار بود و در هر دو مرحلة یادداری، گروههای مشاهدة الگوی ماهر دارای زمان حرکت بیشتر و خطای فضایی کمتری بودند.
Observational learning of a new motor skill: The effect of different model demonstrations.
M. Sc. in Motor Behavior, Shahid Rajaee Teacher Training University Received: 2018/05/17 Accepted: 2018/09/11 Abstract The purpose of this research was to determine the effect of the model’s skill level and frequency of feedback on learning a simple serial aiming task.