چکیده:
تحرک سازمانها در جهت سازمانهای یادگیرنده از الزامهای پیشرفت در محیط پویا، چالشی و به سرعت در حال تغییر امروز است. مدیریت دانش، مبادله دانش و خلاقیت را تشویق کرده و در نتیجه منجر به بهینهسازی عملکرد و بهرهوری در سرمایۀ فکری میشود. در مقالۀ حاضر، در راستای دستیابی به هدف تحقیق (تبیین چارچوبی جهت ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش) ادبیات موضوع مورد بررسی قرار گرفت و چارچوب اولیۀ تحقیق معرفی گردید. بهمنظور تأیید چارچوب اولیه، روش دلفی ساعتی و جهت محاسبه درجه اهمیت معیارها، روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی (AHP) بهکار گرفته شد. در این راستا از دیدگاهها و نظرات 30 تن از کارشناسان و خبرگان موجود در حوزۀ مدیریت دانش در یک دانشگاه نظامی استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد شاخص «یادگیری و کاربرد واقعی دانش در سازمان» با وزن 400/0 از دیدگاه خبرگان، بالاترین درجۀ اهمیت را کسب نمود. شاخصهای «زیرساخت سازمانی مناسب مدیریت دانش»، «وجود فرهنگ خلق و تعاملات دانش»، «بهبود کیفیت و بازدهی سازمان» و «رضایت ذینفعان از نظام» بهترتیب در اولویتهای بعدی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که باید در ارزیابی عملکرد نظام (سیستم) مدیریت دانش سازمانها، شاخصها و ملاکهایی همچون کاربردی بودن واقعی دانش در سازمان، وجود پدیدۀ یادگیری و فرهنگ تعاملات دانشی میان کارکنان، بررسی وجود یک نظام فناوری اطلاعات و زیرساخت امن و مناسب با دقت بالاتری مورد بررسی قرار گیرند. طراحی و ایجاد نقشۀ دانش با در نظر داشتن و شناسایی حوزههای مختلف دانش دفاعی در سازمان، نگاشت و ذخیره دانش کارکنان با توجه به نقشۀ دانشی، شناسایی و تهیۀ فهرست خبرگان سازمانی در حوزههای مختلف بههمراه مجاری ارتباطی آنها، به تسهیم عادلانه دانش در سازمانهای نظامی کمک میکند.
Mobility of Organizations for learning organizations is a rapidly changing challenge of progress in a dynamic environment. Knowledge management encourages the interchange of knowledge and creativity and thus leads to optimization of performance and productivity in intellectual capital. In this paper, in regard to attaining the research goal, i.e. explaining the framework for assessing the performance of the knowledge management system, the subject literature was reviewed and the initial framework for the study was introduced. In order to validate the initial framework, the Delphi time method and to calculate the significance of the criteria, the Fuzzy Analytical Hierarchy Process (AHP) techniques were employed. In this regard, the views of 30 experts and specialists in the field of knowledge management at a military university were used. The findings of the research showed that the index of "knowledge and real application of knowledge in the organization" with a weight of 0.400 from the experts' point of view received the highest importance. Indicators of "appropriate organizational infrastructure for knowledge management", "the existence of a culture of creativity and knowledge interactions," "improving the quality and efficiency of the organization" and "stakeholder's satisfaction from the system" were ranked in the following prioritization, respectively. The results showed that in evaluating the performance of the knowledge management system, indicators and criteria such as the actual application of knowledge in the organization, the existence of the phenomenon of learning and the culture of knowledge interactions among employees, investigating the existence of an IT system and the safe and appropriate infrastructure with higher accuracy was examined. Designing and building a knowledge map by considering and identifying different areas of defense knowledge in the organization, mapping and saving knowledge of employees in accordance with the knowledge map, identifying and providing a list of organizational experts in different fields, along with their communication channels, sharing knowledge in organizations military helps.
خلاصه ماشینی:
(فیروزشاهی و دیگران ، ١٣٩١: ١٠٦) در این راستا بهره گیری از نظام مناسب مدیریت دانش در سازمان های دفاعی کشـور از طریق شناسایی و اولویت بندی شاخص های مؤثر بر ارزیابی عملکـرد نظـام مـدیریت دانش از دیدگاه یک دانشگاه دفاعی به عنـوان مغـز متفکـر سـازمان هـای دفـاعی ، بـرای اطمینان از صحت عملکرد نظام ، واپایش (کنترل ) تغییر و سرعت پاسخگویی به آن تأثیر به سزایی دارد.
پژوهش پیش رو تلاش میکند با نگاهی کل نگر بر این محدودیت های تحقیقـاتی در حوزة ارزیابی مدیریت دانش فائق آید؛ بنابراین در درجۀ اول نیازمنـد شـناخت عوامـل مؤثر بر ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش و در درجۀ دوم نیازمند اولویت بنـدی ایـن عوامل و شاخص ها در راستای بـه کـارگیری آنهـا در جریـان ارزیـابی مـدیریت دانـش سازمان هستیم .
پیشینۀ تحقیق پژوهش های بسیاری در حوزة ارزیابی عملکـرد نظـام مـدیریت دانـش بـه ویـژه در سازمان های غیرنظامی انجام گرفته که اهمیـت ایـن رویکـرد در عصـر کنـونی را نشـان میدهد: جدول شمارة (١) پیشینۀ تحقیقات انجام شده در زمینۀ ارزیابی عملکرد نظام مدیریت دانش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 1.
Hu, Y, Wen, J, & Yan, Y, )2015(, Measuring the performance of knowledge resources using a value perspective: integrating BSC and ANP, Journal of Knowledge Management, 19)6(.
Lee, C, S, & Wong, K,Y, )2015(, Development and validation of knowledge management performance measurement constructs for small and medium enterprises.
Lyu, H, Zhou, Z, & Zhang, Z, )2016(, Measuring Knowledge Management Performance in Organizations: An Integrative Framework of Balanced Scorecard and Fuzzy Evaluation.