چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی جهت کاربردی کردن اخلاق بر اساس نظریۀ داده بنیاد در حوزۀ نیروهای مسلح ج.ا.ایران انجام شد. در تحقیق حاضر از روشهای پژوهش کیفی استفاده شد و به منظور گردآوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمهساختار یافته، استفاده گردید.برای انتخاب نمونههای مصاحبه، از روش نمونهگیری هدفمند و بهشکل مشخص تکنیک گلوله برفی بهکارگرفته شد و مصاحبه تا زمانی ادامه یافت که دادهها به اشباع نظری برسد و این امر در مصاحبه 17 محقق گردید. درنهایت با گردآوری اطلاعات بهدست آمده بر اساس نظریه داده بنیاد در طی سه مرحله کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) الگوی جامع کاربردی کردن اخلاق در نیروهای مسلح ج.ا.ایران طراحی و ارائه شد که این الگو دارای سه مقوله اصلی (اساس فرماندهی اخلاقمدار، ارکان فرماندهی اخلاقمدار، عملکرد فرماندهی اخلاقمدار) و مجموعهای از مقولههای فرعی شامل اعتقادات فرماندهی، تمایلات و نظام حساسیتهای فرماندهی، تعاملات فرماندهی، شناخت فرماندهی، ارزیابی فرماندهی، سنجش و ترازیابی فرماندهی، توانایی فرماندهی، مهارت فرماندهی، تجربۀ فرماندهی، همدلی، همفکری، همکاری، صیانت، عدالت، اقتدار، دانش راهبردی، دانش عملیاتی، دانش فنی، تولید و پرورش نیروی انسانی، تولید و ساخت ابزار و تجهیزات، تولید و توسعه مقدورات و منابع، تخصیص عادلانه نیروی انسانی، توزیع علمی ابزار و تجهیزات، تخصیص مناسب مقدورات و منابع، بهکارگیری مناسب نیروی انسانی، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، مصرف مقتصدانه مقدورات و منابع میباشد.
The present research was conducted with the aim of providing a model for applying ethics based on the data-based theory in the realm of the armed forces of the Islamic Republic of Iran. In this study, qualitative research methods were used and semi-structured interview method was used to collect data. To select the interview samples, the purposeful sampling method and specifically the snowball technique were used and the interview continued until the data reached theoretical saturation and this was achieved in the 17th interview. Finally, by collecting the information obtained based on the data-based theory during the three stages of coding (open, axial, and selective) a comprehensive model of morality utilization in the armed forces of the Islamic Republic of Iran was designed and presented and this model has three main categories (the basis of ethics-based commanding, components of ethical commanding, function of the ethical commanding) and a set of sub-categories including (commanding beliefs, propensities, and system of commanding sensitivities, commanding interactions, commanding recognition, commanding evaluation, commanding assessment, commanding ability, commanding skill, experience of commanding, empathy, companionship, cooperation, protection, justice, authority, strategic knowledge, operational knowledge, technical knowledge, manpower production and nurturing, production and construction of tools and equipment, production and development of capabilities and resources, fair allocation of manpower, scientific distribution of tools and equipment, proper allocation of appropriations and resources, proper use of manpower, proper use of tools and equipment, prudent consumption of resources and resources).
خلاصه ماشینی:
پیشینۀ تحقیق با مطالعۀ مبانی نظری ترابیان ، صیادی و تولایی (١٣٨٥)، نیری و همکـاران (١٣٨٥)، شعبانیان و عمرانی (١٣٨٥)، اعظمی و همکاران (١٣٨٧)، ربی پـور و همکـاران (١٣٨٩)، مصطفیزاده (١٣٨٩)، گـل پـرور و پـاداش (١٣٨٩)، آذر و همکـاران (١٣٨٩)، الـوانی و همکاران (١٣٨٩)، خورشیدی و قربانی (١٣٩١)، صالح نیا (١٣٩١)، مظاهریراد (١٣٩١)، خان احمدی و مـددی (١٣٩٢)، صـابری و طـایر (١٣٩٣)، بهـاریفـر و جـواهریکامـل (١٣٨٩)، کریمی و همکـاران (١٣٨٩)، معیـدفر (١٣٨٥)، قربـانی (١٣٩٢)، حصـیرچی و سلطانی (١٣٩٠) در داخل کشور و با نتایج پژوهش هـای جـان مکلـین (٢٠٠٠)، تولـدو (٢٠١٠)، آندریا ناستاسه (٢٠١٢)، بلـر کتلـی (١٩٩٥)، میشـل آپـاین (٢٠١٥)، هـارون و همکـاران (٢٠١٢)، رحمـن (٢٠١٠)، شـالتجر و تـورگلر (٢٠١٠)، تومـاس و همکـاران (٢٠٠٦) ، سدرویش یوسف (٢٠٠١)، مورفی (٢٠٠٧) گـری ویـور و همکـاران (٢٠٠١) در خارج از کشور، مشخص شد که پیرامون موضوع اخـلاق و ابعـاد و مؤلفـه هـای آن پژوهش هایی صورت گرفته ، اما همۀ این پژوهش ها با یک محـدودیت اساسـی روبـه رو بوده اند و آن اینکه تاکنون یک الگوی جامع از کاربردی کردن اخـلاق کـه بتوانـد همـۀ ابعاد و مؤلفه های آن را مورد مطالعه و بررسی قـرار دهـد و نمـاد یـک الگـوی جـامع و کاربردی از اخلاق باشد، ارائه نشده است ؛ بنابراین مسائل و ضرورت هایی کـه در ادامـه به آنها اشاره گردیده ، انجام پژوهشی در ارتباط با ارائه الگـویی جـامع جهـت کـاربردی کردن اخلاق در کشور و به ویژه در نیروهای مسلح جمهـوری اسـلامی ایـران را بسـیار حائز اهمیت نموده است .