چکیده:
جبر و اختیار همواره از قدیم پردامنهترین مبانی فلسفه و مورد بحث فلاسفه و حکما بوده است. گروهی به جبر مطلق و جمعی مانند معتزلیان به اختیار مطلق معتقدند؛ اما قول میانه «لا جبر و لا تفویض و لکن امر بین امرین» که از ائمه هادین(ع) به ما رسیده امروز در آزمایشگاه تخصصی علم اعصاب به اثبات رسیده است. در این مقاله، مطالعات نوروفیزیولوژی در زمینه اراده آزاد، آیات قرآنی مرتبط و سایر دیدگاههای روانشناسی و عصبشناسی مربوط به صورت مروری، مورد توجه قرار گرفته است. «بنجامین لیبت» نوروفیزیولوژیستی است که طی مطالعات علمی روی مغز درک جدیدی از هوشیاری اثبات کرده است.این دانشمند میگوید: مغز پاسخ به یک تحریک خارجی را قبل از تصمیم آگاهانه شروع میکند (پاسخ قبلا وجود دارد، آنچه تقدیر مینامیم). مقاله شواهدی از جبر متعالی و دایره سرنوشت از آیات قرآن کریم، دیدگاه یونگ، تفاسیر مولانا و حافظ پیشرو میگذارد و سپس عصبشناسی تعالی در علم اعصاب را مورد بررسی قرار میدهد. با تامل در آگاهیهای دینی و ارتباط آن با علوم جدید میتوان گسترهی افقهای دید انسان نسبت به آگاهیهای دینی را افزایش داد.
The issue of predestination and free will has long been among the most basic issues in philosophy and debated by philosophers and thinkers. Some have believed in absolute predestination and some others, like Mu 'tazila, believe in absolute free will. However, the saying"Lajabr wala ikhtiar, balarnr-i baynal-amrayn" (Thereis no freewill or predestination, but the station in between) we have received from the Infallible Imams (AS) has been proven to be true in specialized neurology labs. In this paper, neurological studies about free will, related Quranic verses, and other psychological and neurological views related to the issue have been taken into consideration. Benjamin Libet is a neurophysiologist who discovered a new understanding of consciousness during his studies on the brain. He writes that the brain begins responding to an external stimulus before making a conscious decision (i.e., the response is already there, and this is what we call predestination). This paper cites from verses of the Quran, views of Carl Jung, and interpretations of poets Rumi and Hafiz on the issue of sublime predestination and destiny and then investigates neurology of transcendence in neuroscience. One can develop humanity's horizons in terms of religious understandings by reflecting on them and their relation with new sciences.