چکیده:
برندسازی منابع انسانی رویکرد نسبتا جدید برگرفته از حوزه «بازاریابی» است و به منزله روح بازاریابی منابع انسانی است. این عرصه در حال ظهور، فرصت بزرگی برای توسعه مفروضات منابع انسانی و تثبیت موقعیت سازمان های دولتی به عنوان برند، فراهم میکند. هدف این پژوهش طراحی مدل بهینه برند منابع انسانی در سازمان های دولتی به روش استنتاج فازی میباشد. پژوهش حاضر به روش ترکیبی (کیفی-کمّی) انجامشده است. بر این اساس در بخش اول تحقیق بهمنظور ارائه مدلی جامع از برندسازی منابع انسانی، از روش پژوهشی کیفی فراترکیب استفادهشد. بدین ترتیب که بعد از شناسایی مقولات، مفاهیم و کدهای برند منابع انسانی، مدل مفهومی اولیه تحقیق شکل گرفت. در بخش دوم پژوهش برای ارائه ترکیب مطلوب مولفههای مدل بهگونهای که بتوان برند منابع انسانی را بهینه نمود از روش مدلسازی ریاضی (سیستم خبره فازی) استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که اگر کارکنان سازمان های دولتی؛ 3/13 درصد به بعد ارزشهای سازمانی، 3/87 درصد به بعد ارزشهای فرهنگی، 2/44 درصد به بعد ارزشهای اجتماعی، 3/76 درصد به بعد ارزشهای فرهنگ ایرانی-اسلامی، 9/29 درصد به بعد شایستگیهای فردی، 6/88 درصد به بعد شایستگیهای تخصصی و 3/29 درصد به بعد برند کارفرما توجه و تمرکز نمایند، آنگاه برند منابع انسانی آنها به میزان 5/49 درصد بهینه میشود.
خلاصه ماشینی:
در بخش دوم پژوهش براي ارائه ترکيب مطلوب مؤلفه هاي مدل به گونه اي که بتوان برند منابع انساني را بهينه نمود از روش مدل سازي رياضي (سيستم خبره فازي) استفاده گرديد.
محقق به منظور ارائه ترکيب مطلوبي از ابعادي که بتواند برند منابع انساني را در سازمان هاي دولتي بهينه نمايد از روش سيستم خبره فازي استفاده کرده است .
Siav & Long در اين مرحله براي ارائه ترکيب مطلوب ابعاد هفت گانه برند منابع انساني از روش سيستم خبره فازي استفاده شده است .
همچنين در اين پژوهش به منظور محاسبه ارزش عددي برند منابع انساني در سازمان هاي دولتي، بر مبناي تئوري مجموعه فازي عمل شده است .
,(2013), Promoting Employee Morale in Organizations: Examining the Role of Human Resource Branding, Master's Thesis, Tehran: Tarbiat Modares University, (In Persian).
H. (2012),The Effect of Manager’s Moral Intelligence on Their Communication Skills in the Social Welfare Organization, Quarterly Journal of Productivity Management, 6(2), 105-128, (In Persian).
(2014), Employee Branding Model Based On Individual And Organizational Values In The Iranian Banking Industry, Asian Economic and Financial Review, 4(12), 1726-1740, (In Persian).
Journal of Research of Human Resource Management, 5(2), 127-150, (In Persian).
H. (2012), Identifying Brand-Based Human Resource Management on Brand Equity and Brand Citizenship Behavior, Master's Thesis, Tehran: Islamic Azad University, (In Persian).
(2014), Designing Brand Model of Employees Based on Individual and Organizational Values in Increasing Market Share (Case Study of Mellat Bank), Phd Thesis, Tehran: Payame Noor University, (In Persian).