چکیده:
شور چشمی و آزار و اذیت رساندن به مال و جان دیگران از راه چشم، یکی از مسائلی است که دلیل عقلی بر نفی آن بیان نشده و نمی توان آن را جزو امور خرافی دانست، چرا که از دیر زمان تاثیر چشمان نافذ در افراد همیشه مورد توجه ملل و نحل بوده و هست. در آموزه های قرآنی یکی از آیاتی که به پدیده چشم زخم پرداخته، آیه «وان یکاد» است. برخی بر این تصورند که این آیه هیچ نسبتی با چشم زخم ندارد و نمایش این آیه بصورت های مختلف از جمله تابلو فرش در منازل، سنخیتی با حالت بازدارندگی از اصابت چشم زخم ندارد. این نگاشت به شیوه توصیفی تحلیلی، حقیقت پدیده چشم زخم در نگاه مخالف و موافق، تاثیرات حقیقی یا مجازی و عاملیت بازدارندگی دفعی یا رفعی شور چشمی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که تاثیر قوه واهمه در چشم زخم، نه تنها مورد تایید عقل و علم بوده بلکه در عالم خارج نیز تجربه شده است و استفاده از آیه شریفه در امر بازدارندگی هم برای دفع چشم زخم و هم برای رفع آثار شوم آن کاربرد عملی دارد.
خلاصه ماشینی:
علت شناسی تاثیر و بازدارندگی آیه «وان یکاد» از چشم زخم در نگاه فریقین محمد سبحانی یامچی چکیده: شور چشمی و آزار و اذیت رساندن به مال و جان دیگران از راه چشم، یکی از مسائلی است که دلیل عقلی بر نفی آن بیان نشده و نمی توان آن را جزو امور خرافی دانست، چرا که از دیر زمان تاثیر چشمان نافذ در افراد همیشه مورد توجه ملل و نحل بوده و هست.
این نگاشت به شیوه توصیفی تحلیلی، حقیقت پدیده چشم زخم در نگاه مخالف و موافق، تاثیرات حقیقی یا مجازی و عاملیت بازدارندگی دفعی یا رفعی شور چشمی را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که تاثیر قوه واهمه در چشم زخم، نه تنها مورد تایید عقل و علم بوده بلکه در عالم خارج نیز تجربه شده است و استفاده از آیه شریفه در امر بازدارندگی هم برای دفع چشم زخم و هم برای رفع آثار شوم آن کاربرد عملی دارد.
( طوسی، 1407، ج3، ص263؛ حلی، 1412، ج6، ص317؛ بحرانی، 1415، ج5، ص464؛ فیض کاشانی، 1415، ج5، ص216؛ کلینی، 1407، ج4، ص567؛ ابن بابویه، 1413، ج1، ص230؛ حویزی، 1415، ج5، ص399؛ قمی، 1404، ج2، ص383؛ مجلسی، 1414، ج3، ص224؛ میبدی، 1371، ج4، ص198؛ بروجردی، 1366، ج7، ص226) نمونه های تاریخی چشم زخم چشم زخم چیزی است که نمی توان آن را انکار کرد و آن را امری خرافی دانست، چون که تاثیر نگاه شور بعضی از انسانها در همنوع خود، داستان تجربه شده است.
1. قول اول آن است که این آیه حالت بازدارندگی دارد و باعث دفع اثرات چشم زخم از وجود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شد.