خلاصه ماشینی:
"آنها به طور کلی از ذهنیت گرایی رو گردان بودند و این نظر تئوفیل گوتیه(1872-1811) نویسنده فرانسوی را که گفته بود شعر عینا یک مجسمه است و شاعر باید مانند مجسمه ساز، شعرش را به صورتی ملموس درآورد، دستور العمل کار خود قرار دادند، و بر اساس آن به صنعتگری در شعر پرداختند.
مکتب پارناس نیز یکی از مکتبهایی بود که در هیمن اوان، حدود سال 1860 به وجود آمده و دوره بین 1865 تا پایان قرن نوزدهم را در بر گرفت.
هر چند این مکتب با فرد گرایی رمانیتکها یعنی اصل مهم مورد نظر پیروان مکتب زیبایی گرایی و نظریه هنر برای هنر مخالف بود و در حقیقت عکس العملی بر ضد مکتب رمانتیسم به شمار میآمد، اما با کنار گذاشتن علائق اجتماعی و اخلاقی و توجه به شکل(فرم)و زیبایی اثر، به نظریه هنر برای هنر نزدیک شده (*)-برگرفته از کتاب انتشار نیافته فرهنگ تفصیلی اصطلاحات شعر و شاعری."