چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به تجارب معلمان ابتدایی در خصوص اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در مدارس ابتدایی بود. به منظور شناخت بیشتر پدیده ارزشیابی کیفی – توصیفی، مطالعه حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی با نمونهگیری هدفمند و از طریق مصاحبه با 12 نفر از معلمان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97/ 96 که تجربه اجرای این طرح را در هر شش پایه تحصیلی ابتدایی دارند، انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساختارمند بود که به دقت ثبت و در همان جلسه، با شرکتکنندگان مرور میشد و در صورت تایید مورد پذیرش قرار میگرفت. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی بادقت و تا رسیدن به مرحلهی اشباع نظری صورت پذیرفت و در پایان به منظور اعتباربخشی یافتهها مجددا 2مصاحبه انجام گرفت که اطلاعات جدیدی به دست نیامد. تحلیل عمیق روایتهای معلمان و نتایج حاصل از آن، موجب شناسایی و دستهبندی شش مزیت"پویا شدن فرایند ارزشیابی"، " کاهش منطقی استرس و افزایش اعتماد به نفس"، "مطابقت با معیارهای سنجش اصیل"، "حل مشکل مردودی"، " رشد مهارت قضاوت"، "تقویت روحیهی همکاری"و هفت نقطه ضعف" کاهش انگیزه دانشآموزان مستعد"، " مشکل زمان"، " نامشخص بودن مفهوم و نتایج ارزشیابی توصیفی"، " مشکلات در اجرا به دلیل افزایش حجم فعالیتها "، " عدم ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت تحصیلی دانشآموزان "، " نبود امکانات لازم" و "کاهش یادگیری عمیق و معنادار" شد. یافتهها نشان داد که معلمان، پیامدهای مثبت و منفی را از اثرات اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی، تجربه کردهاند و پیشنهاد میشود این طرح مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
تحلیل عمیق روایت های معلمان و نتایج حاصل از آن ، موجب شناسایی و دسته بندی شش مزیت "پویا شدن فرایند ارزشیابی"، " کاهش منطقی استرس و افزایش اعتماد به نفس "، "مطابقت با معیارهای سنجش اصیل "، "حل مشــکل مردودی" ، " رشــد مهارت قضــاوت "، "تقویت روحیه ی همکاری"و هفت نقطه ضــعف " کاهش انگیزه دانش آموزان مستعد"، " مشکل زمان "، " نامشخص بودن مفهوم و نتایج ارزشیابی توصیفی"، " مشکلات در اجرا به دلیل افزایش حجم فعالیت ها "، " عدم ارائه اطلاعات دقیق از وضعیت تحصیلی دانش آموزان "، " نبود امکانات لازم " و "کاهش یادگیری عمیق و معنادار" شد.
بدین منظور در پژوهش حاضر با درک این ضرورت سعی شده است تا با استفاده از رویکرد مبتنی بر روش شناسی تفسیرگرایی، ضمن تحلیل تجربه زیسته معلمان ابتدایی و ادراک دیدگاه های آن ها بعد از اجرای کامل طرح از سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ به بعد، به عنوان مهم ترین عنصر تاثیرگذار در هدایت فرایند یاددهی یادگیری، با کسب شناخت عمیق از پدیده مورد مطالعه ، سایر ابعاد و زوایای مترتب بر اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی، بازنمایی شود.
طرح ارزشیابی توصیفی با هدف گذاری و توصیه به معلمان برای توجه به فرایند شکل گیری یادگیری در فراگیران ، تا حدی این مسئله را مورد توجه قرار داده است مشارکت کننده شماره ٦ : " در ارزشیابی توصیفی، سنجش به صورت مستمر و در حین یادگیری و برای یادگیری و با روش های مختلف و سازگار با روحیه ی دانش آموزان انجام میشود.