چکیده:
آیات زیادی درقرآن کریم نسبت به شهادت شهود در سوره های مختلف پیش بینی شده و با بررسی منابع فقهی، اعم از یکی از بزرگترین اهداف اسلام، برقرارکردن عدالت است، این هدف که یکی از برجسته ترین رسالت های پیامبران الهی به شمار می رود، از بارزترین اسبابی است که به برقراری عدالت کمک می کند. شهادت یا گواهی، راهی است برای تشخیص حق از باطل، و مرزی است که حق طلبی را از ادعاهای کاذب و دروغین جدا می کند. آیات و روایات آنچه بیشتر از همه به چشم می آید بحث در باب الزام به تحمل و ادای شهادت و حرمت کتمان آن بر اساس ادلّه موجود در این زمینه است . فقها با توجه به آیات و احادیث مرتبط در این مورد به بیان حرمت کتمان شهادت، الزام به تحمل و ادای شهادت پرداخته اند. قرآن کریم در آیات متعدد به حرمت کتمان شهادت پرداخته است. در باب شهادت، علمای شیعه اعم از متقدمان و متاخران از پنج تا ده شرط برای شاهد ذکر نمودهاند. اکثر علماء شش شرط (بلوغ، عقل، ایمان، عدالت، طهارت مولد و عدم انتفاع) بیان کردهاند، و اقلیتی هم شرط اسلام و ایمان را جدا آورده اند . در مجموع می توان گفت که قبول بینه و شهادت شهود چه در محضر قاضی و چه در امور غیرقضایی چند شرط عام دارد که در مبحث شهادات جوامع فقهی دربارة آنها بحث شده است مانند بلوغ، عقل، ایمان،… که در تعداد این شروط بین فقهای عامه و خاصه اختلافاتی وجود دارد. علاوه بر اینها، دو شرط مرد بودن و شمار شاهدان نیز مطرح است که نسبت به موارد مختلف تفاوت میکند. بینه از نظر دو شرط یاد شده به چهار نوع حق الله، حق الناس غیر مالی،
حق الناس مالی و مواردی که آگاهی مردان بطور عادی ممکن نباشد تقسیم می شود
خلاصه ماشینی:
com چکيده آيات زيادي درقرآن کريم نسبت به شهادت شهود در سوره هاي مختلف پيش بيني شده و با بررسي منابع فقهي، اعم از يکي از بزرگ ترين اهداف اسلام ، برقرارکردن عدالت است ، اين هدف که يکي از برجستـه ترين رسالت هاي پيامبران الهي به شمار ميرود، از بارزترين اسبابي است که به برقراري عدالت کمک ميکند.
شهادت در اسلام و ادلۀ فقهي آن آيات زيادي درقرآن کريم نسبت به شهادت شهود در سوره هاي مختلف پيش بيني شده و با بررسي منابع فقهي، اعم از آيات و روايات آنچه بيشتر از همه به چشم مي آيد بحث در باب الزام به تحمل و اداي شهادت و حرمت کتمان آن بر اساس ادله موجود در اين زمينه است .
قرآن کريم در آيات متعدد به حرمت کتمان شهادت پرداخته است ؛ براي مثال در سوره بقره آمده : « ومن أظلم ممن کتم شهادة عنده من الله وما الله بغافل عما تعملون » « و چه کسي ستمکارتر است از آن کس که گواهي و شهادت الهي را که نزد اوست ، کتمان مي کند و خدا از اعمال شما غافل نيست » (بقره ، آيه ١٤٠) و « ولا تکتموا الشهادة ومن يکتمها فإنه آثم قلبه والله بما تعملون عليم » « ...
ابوالصباح کناني از امام صادق (ع ) در مورد آيه ٢٨٢ از سوره بقره که مي فرمايد: « و شهود نبايد به هنگامي که آنها را براي شهادت دعوت ميکنند خود داري کنند» روايت کرده است :که حضرت فرمودند : شايسته نيست براي احدي، اگر به شهادتي که شاهد آن باشد، دعوت شود، بگويد: من براي شما بر آن شاهد نميشوم (شيخ طوسي، ١٤٠٧، ج ٦، ص .