چکیده:
یافتههای تجربی و تحلیلهای نظری موید آن است که تصمیمگیریهای استراتژیک مالی با توجه به اثر سیاستگذاری و جهتدهنده رفتارهای سازمانی اهمیت بسیاری دارند. هدف این پژوهش بررسی فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیریهای استراتژیک مالی در دانشگاه تهران بود. برای جمعآوری اطلاعات از روشهای پژوهش کیفی استفاده شد. جامعه آماری کلیه کارشناسان و مدیران درگیر در فرایندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری شامل هیئت رئیسه، معاونتها، مدیران کل و روسای دانشکدهها بودند. برای جمعآوری اطلاعات از روش مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای انتخاب نمونههای مصاحبه از روش نمونهگیری هدفمند و بهطور مشخص از روش گلوله برفی استفاده شد. نتایج نشان داد که، مهمترین مسئله استراتژیک مالی دانشگاه تهران نبود استقلال مالی است. همچنین فرایندهای تصمیمگیری غیرعلمی بهویژه توجه کم به بحثهای داغ علمی در جلسات تصمیمگیری، نبود نظام هوشمند پشتیبان تصمیمگیری، اطلاعات ناقص و توجه ضعیف به کارهای کارشناسی موجب کارآمدی و اثربخشی پایین تصمیمات استراتژیک مالی شده است. اگر چه دانشگاه به تنوعبخشی در تامین منابع مالی توجه داشته است، سیاستهای اتخاذشده در زمینه تامین مالی با وضعیت مطلوب فاصله دارد و بخش عظیمی از درآمدهای اختصاصی دانشگاه از فعالیتهای آموزشی و از طریق توسعه پردیسهای خودگردان، دورههای شبانه و دورههای مجازی تامین میشود. تخصیص منابع بدون توجه به عملکرد واحدها و بر اساس هزینه سرانه دانشجو، بهصورت سنتی و بر اساس روندهای گذشته و چانهزنی انجام میشود و از بودجهریزی عملیاتی استفاده نمیشود. بهمنظور بهبود وضعیت موجود پیشنهاد میشود دانشگاه تهران در سازکارهای تامین و تخصیص خود تجدیدنظر و برای راهاندازی سامانه هوشمند پشتیبان تصمیمگیری اقدام کند و برگزاری دورههای دانشافزایی در زمینه اقتصاد و مالیه آموزش عالی را در دستور کار خود قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
به منظور بهبود وضعيت موجود پيشنهاد مي شود دانشگاه تهران در سازکارهاي تأمين و تخصيص خود تجديدنظر و براي راه اندازي سامانه هوشمند پشتيبان تصميم گيري اقدام کند و برگزاري دوره هاي دانش افزايي در زمينه اقتصاد و ماليه آموزش عالي را در دستور کار خود قرار دهد.
امروزه ، کشورها تلاش مي کنند تا نظام تأمين مالي خود را به گونه اي طراحي کنند که اهداف توسعه را هرچه بهتر و بيشتر تحقق ببخشند ,Marcucci &Johnstone ) (٢٠١٠؛ نحوه تأمين منابع مالي تأثيرات مختلفي بر عمليات مؤسسات آموزش عالي دارد، از قبيل برابري دسترسي (١٩٩٦ ,Witte ;١٩٧٠ ,Jencks)، خودمختاري و استقلال مؤسسات آموزش عالي (١٩٩٨ ,Geuna)، تأثير در منابع تأمين (١٩٩٢ ,Ziderman &Albrecht )، رقابت بين مؤسسات (١٩٩٨ ,West)، پايداري مؤسسات (١٩٩٩ ,Harman)، پاسخگويي به نياز دانشجويان و بازارکار (٢٠٠٠ ,Koelman &Jongbloed )، کيفيت آموزش (١٩٩٢ ,Ziderman &Albrecht ) و فشارهاي مالي بر دولت ، ماليات دهندگان و خانواده ها (;٢٠٠٠ ,Zhang).
قابليت تحليل اطلاعات (١٩٧٦ ,Simon ;١٩٥٦ ,Miller)، درک درست اطلاعات (٢٠٠٥ ,Connolly &Beach )، انحراف روشمند در فرايند اقتباس و تغييرات & Kahneman ;١٩٨٤ ,Schwenk ;١٩٩٤ ,Keats &Corner, Kinicki ) (٢٠٠٥ ,Bazerman ;١٩٧٤ ,Tversky، ساده سازي شرايط پيچيده تصميم از قبيل تفکيک کل به جزء و بررسي اجزا به صورت مستقل (١٩٥٦ ,Miller)، نقشه هاي شناختي & Hambrick) (١٩٨٤ ,Mason، تحليل هاي نامستدل (١٩٧٤,Tversky &Kahneman ;١٩٨٤ ,Schwenk) و چارچوب هاي ذهني ,Tversky &Kahneman ;١٩٩٦ ,Schend &Fiegenbaum, Hart ) (١٩٧٩ تصميمات مالي را تحت تأثير قرار مي دهد.
Performance-based funding: A re-emerging strategy in public higher education financing, American Association of State Colleges and Universities.