چکیده:
این پژوهش با هدف تحلیل ادراک اعضای هیئتعلمی و مدرسان در خصوص نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید ناشی از اجرای برنامه درس پژوهی در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات، آمیخته(کیفی- کمّی) بود. جامعه آماری بخش کیفی متخصصان و خبرگان درس پژوهی بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند 14 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی شامل اعضای هیئتعلمی و مدرسان کارورزی دانشگاه فرهنگیان بود (1012 N=). تعداد 278 نفر از روش خوشهای چندمرحلهای برای حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوا و مدل SWOT و در مرحله بعد برای انتخاب بهترین راهبرد اجرای برنامه درس پژوهی در تربیتمعلم فکور از ماتریس برنامه ریزی کمّی (QSPM) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل ماتریس عوامل داخلی (54/1) نشان داد که این دانشگاه در زمینه اجرای برنامه درس پژوهی در ابعاد فراگیران از جمله دانش و مهارت های تدریس دانشجومعلمان خود ضعف های متعددی دارد. تجزیه و تحلیل ماتریس عوامل خارجی (82/1) نیز نشان داد که مهمترین فرصت دانشگاه در ابعاد محیط یادگیری، پتانسیل پردیس های دانشگاه فرهنگیان برای اجرای موفق برنامه و مهمترین تهدیدهای دانشگاه نبود امکان اجرای درس گروهی در مدارس مجری و همکاری پایین معلمان راهنما در مدارس است. بر اساس تجزیه و تحلیل موقعیت دانشگاه نیز هشت راهبرد برای رویارویی با ضعفها و تهدیدها و تقویت تواناییها و فرصتها تدوین شد. یافتههای این پژوهش دریچههای جدیدی برای ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامه کارورزی 4 میگشاید.
خلاصه ماشینی:
همچنين رديابي اجمالي کاربست يافته هاي پژوهشي در تربيت معلم فکور و نتايج اجراي برنامه درسي کارورزي درس پژوهي و تدريس مستقل در دانشگاه فرهنگيان حاکي از آن است که اين برنامه در اجرا بيش وکم استفاده مؤثر به عمل نمي آيد و نتايج تحقيقات انجام شده در زمينه موضوع بجز در نظريه پردازي ها يا حداکثر نقل يافته ها در محافل علمي ، فرهنگي و پژوهشي استفاده نمي شود ;٢٠١٦ ,Khoroshi &Parishani ;٢٠١٧ ,Ahmad Abadi &Keramati ) .
Zaresefat, 2017; Hejazi, 2017; Almasi, Zarei Zavarki, Nili & Delavar, 2017) بنابراين ، در اين مطالعه سعي شد تا تجربه زيسته اعضاي هيئت علمي و مدرسان متخصص و خبره درس پژوهي و راهنماي کارورزي چهار دانشگاه فرهنگيان بررسي شود تا نقاط قوت ، ضعف ٤، فرصت ٥ و 3 تهديد٦ برنامه درسي درس پژوهي ، که مدرسان در فرايند اجراي برنامه با آن تقابل داشته اند، شناسايي و گامي براي ارتقاي صلاحيت هاي حرفه اي دانشجومعلمان برداشته شود.
Almasi et al) در نتايج مطالعات خود نشان دادند که وضعيت برنامه درسي کارورزي ٤ در بخش طراحي و اجراي واحد يادگيري از طريق فرايند درس پژوهي براي تقويت مهارت هاي عملي و حرفه اي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان ايران نامطلوب است .
Almasi et al) در نتايج مطالعات خود نشان دادند که وضعيت برنامه درسي کارورزي ٤ در بخش طراحي و اجراي واحد يادگيري از طريق فرايند درس پژوهي براي تقويت مهارت هاي عملي و حرفه اي دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگيان ايران نامطلوب است .
The Journal of Research in Teacher Education at Farhangian University, 1 (1), 125-101(in Persian).