چکیده:
رسیدن به پذیرش اجتماعی و احترام به تنوع فرهنگی نیازمند شناخت و آگاهی از تفاوتهای نگرشی و رفتاری بین افراد مختلف جوامع چندفرهنگی است. محیط دانشگاهی به عنوان یکی از مهمترین مراکز آموزشی و مکانی که شرایط حضور افراد با پسزمینههای مختلف فکری و فرهنگی را فراهم میآورد، نقش بسیار مهمی در ارائه این شناخت به دانشجویان را بر عهده دارد. همچنین با توجه به تغییر تفکر و کارکرد موزهها در قرن اخیر و تمرکز آنان بر مسائل اجتماعی، یادگیری، منافع و نیازهای عمومی میتوان گفت که موزهها در ارائه شناخت و آگاهی از تفاوتهای فرهنگی تاثیر فوقالعادهای دارند. هدف این مقاله بررسی تاثیر تجربه موزهای در محیط دانشگاه بر صلاحیت بینفرهنگی دانشجویان ایرانی و افغانستانی است. چارچوب مفهومی این مطالعه بر اساس مدل دردورف از صلاحیت بینفرهنگی تنظیم گردیده و در قالب آن یک فرضیه اصلی مطرح شده است. این پژوهش در دسته پژوهشهای توسعهای است به شیوه پیمایش و با استفاده از پرسشنامه و برگزاری نمایشگاه در قالب تجربه موزهای بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی دانشگاه خوارزمی انجام گرفته است. برای تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر مبنای یافتههای تحقیق میتوان گفت ارائه شناخت از طریق تجربۀ موزهای بر صلاحیت بینفرهنگی تاثیر دارد.
<span>Achieving social acceptance and respect for cultural diversity, requires recognition and awareness of attitudes and behavioral discrepancies among the individuals in multicultural societies. the university atmosphere, as an important educational center that attracts persons with different intellectual and cultural background, plays a significant role in presenting such awareness to the students. Furthermore, given the change in function and outlook of museums in recent century and their focus on social, educational issues, and public interest and needs, the impact of museums on raising such awareness is substantial. This article aims to evaluate the impact of museum experience on intercultural competence of Iranian-Afghan students in academic atmosphere. The conceptual framework is designed based on Deardorff Intercultural Competence Model. This developmental survey was done using questionnaire and holding an exhibition in form of museum experience among Iranian-Afghan students in Kharazmi University. Structural Equation Modeling was applied to analyze the data. Our findings show that raising awareness through museum experience has a considerable impact on intercultural competence.</span>
خلاصه ماشینی:
1. Forum ١٠ فصلنامه سال چهاردهم ، بهار ٩٨ شماره ٣٨ ١- ادبيات پژوهش ١-١ ادبيات تجربي پيشينه اين مطالعه دو بخش را در برميگيرد؛ يک بخش پژوهش هاي مرتبط با صلاحيت بين فرهنگي در محيط دانشگاه و بخش ديگر کارهاي صورت گرفته در حوزه تعاملات بين فرهنگي در بستر موزه.
مقاله بررسي صلاحيت بين فرهنگي از طريق فعاليت فوق برنامه فرهنگي در تايوان ٢ (٢٠١٦ ,Kai Li LIU)، در اين پژوهش تاثير يک فعاليت ١٨ هفته اي بر صلاحيت بين فرهنگي دانشجويان مورد بررسي قرار گرفته و نشان داده است که مواجهه و تماس بيشتر بين دانشجويان تايواني و دانشجويان خارجي بر اشتياق به کشف ، يادگيري و تجربه ساير فرهنگ ها تاثير دارد و فرصت هايي براي شکل گيري دوستي هاي بين المللي ، افزايش آگاهي و صلاحيت بين فرهنگي فراهم ميآورد.
Study of the relationship between intercultural sensitivity and intercultural communication competence among international postgraduate students: A case study at University Malaysia ١٢ فصلنامه سال چهاردهم ، بهار ٩٨ شماره ٣٨ به ارزيابي روابط بين دو عامل حساسيت بين فرهنگي و صلاحيت ارتباط بين فرهنگي در محوطه دانشگاه چندفرهنگي پرداخته است .
فصلنامه سال چهاردهم ، بهار ٩٨ شماره ٣٨ 29 در ارتباط با نشانگرهاي سازه صلاحيت بين فرهنگي نيز براساس جدول ٤ ميتوان گفت ، سازه شناخت از ١٠ نشانگر تشکيل شده است که بارهاي عاملي متناظر با آنها از مقادير t بالاتر از ١/٩٦ برخوردار هستند.