چکیده:
امروزه معنامندی فضایی ا ز مهم ترین راهکارهای کیفیت بخشی به فضای معماری است و طراحان و معماران در این زمینه تلاش میکنند. فضا یا یک ساختار فضایی ،یک متن است.هر بنای مرمت شده ساختاری دارد که نشانه های آن با مخاطبانش سخن میگوید وبرمعنای ویژه ای دلالت میکند. در این مقاله ارتباط میان حفاظت معماری و نشانه شناسی مورد تحلیل قرار می گیرد. هر متن اجتماعی(مانند معماری) حامل مجموعه ای از پیام ها بوده که به وسیله رمزگان ها و روابط درون متنی به مخاطب منتقل می شوند. این نشانه ها توسط خالق کد گذاری شده و خواننده(مخاطب) بر پایه قراردادهای اجتماعی، برداشت های ذهنی و زاویه نگاه خود به رمزگشایی و معنا سازی برای متن( معماری) تلاش می کند. در این مقاله جهت تبیین این مسئله، ضمن تشریح مفاهیم سه دیدگاه نشانه شناسی ساختارگرا و پساساختارگرا وفرهنگی معرفی می گردند.در این مقاله پس از بررسی نظریات نشانه شناسان، خوانش معماری متن از دیدگاه های ذکر شده مورد قیاس قرار گرفته است. تمرکز اصلی تحقیق بر بازنمود معنای حفاظت معماری، که از لایه های متعدد معنا تشکیل شده است، می باشد. هدف این پژوهش تحلیل عناصر مهم نشانه ای در باززنده سازی خانه های تاریخی است تا به این سوال پاسخ داده شود: نحوه حفاظت عناصر کالبدی معماری خانه با چه مولفه هایی و درچه راستایی باید صورت پذیرد ؟ نتایج تحقیق نشان می دهدحفاظت واحیاء خانه با توجه به پنداشت های فرهنگی وتوجه به بوم نشانه شناسی، معنی می یابد.
خلاصه ماشینی:
هدف این پژوهش تحلیل عناصر مهم نشانهای در باززنده سازی خانههای تاریخی است تا به این سوال پاسخ داده شود: نحوه حفاظت عناصر کالبدی معماری خانه با چه مولفههایی و درچه راستایی باید صورت پذیرد ؟ نتایج تحقیق نشان میدهدحفاظت واحیاء خانه با توجه به پنداشتهای فرهنگی وتوجه به بوم نشانه شناسی، معنی مییابد.
به بیان دیگر در برداشت ساختارگرا، مخاطب به دنبال کشف معنای اصیل متن بوده در حالی که در نگرش پساساختارگرا، تأویلگر معتقد به معنای سیال و معناسازی متن است (علیرضا غفاری،1395،ص347) نشانه شناسی پساساختاگرا، معماری را مانند یک نوشتار دربردارنده معانی درونی و ضمنی و اندیشههای فرامتنی دانسته به طوری که مخاطب با طرحی متن گون مواجه شده و به معنا سازی و نشانه سازی برای آن میپردازد.
فلامکی در نشانه شناسی معماری، فضا را با توجه به روابط فرهنگی- مدنی به عنوان یک متن برخاسته از آن، مورد خوانش قرار میدهدو اشاره میکند که نشانه شناسی معماری آنگاه که به فضایی غنی شده میپردازد به موجودیتهای گوناگون زیر مینگرد: موجودیتهای ابعادی – تناسباتی( جایی که ماده از طریق بر بیرونی به بازی معماری گرفته میشود)؛ موجدیتهای شکلی – تصویری؛ موجودیتهای اساطیری(جایی که نمادهایی که موضعی، اقلیمی، اندیشهای هستند به میدان میآیند).
جدول1: مقایسه خوانش معماری دردو دیدگاه ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ماخذ:غفاری،1395،ص347 نشانه شناسی وحفاظت بناهای تاریخی: نشانه شناسی معماری، فضا را با توجه به روابط اجتماعی و فرهنگی - مدنی به عنوان یک متن برخاسته از آن، مورد خوانش قرار میدهد.