چکیده:
هدف پژوهش حاضر تمییز چشم انداز دبیران با توجه به ویژگی جنسیت مدرک تحصیلی و سابقه خدمت در خصوص رهبری تحول آفرین در ارتباط با رفتارهای نوآورانه در مدارس هوشمند بوده است.این پژوهش از نطر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران مدارس هوشمند ابتدایی و متوسطه ناحیه یک و دو آموزش و پرورش شهر ارومیه به تعداد ۹۳۵ می باشند که از میان آنها نمونه ای به حجم ۲۷۲ نفر به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سنجش ویژگی های رهبری تحول آفرین بس و آوولیو(۲۰۰۰) و پرسشنامه رفتارهای نوآورانه کانتر و اسکات و بروس استفاده شده است. تحلیل آماری استنباطی شامل تی مستقل و واریانس یک راهه بود. نتایج نشان داد که دیدگاه دبیران از نظر ویژگی های ذکر شده متفاوت می باشد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین تحقیق حاضر به دنبال تعیین میزان برخورداری مدیران مدارس هوشمند از سبک رهبری تحول آفرین در ارتباط با رفتار نوآورانه از دیدگاه دبیران است؟ نتایج پزوهش حاجی کریمی و همکاران (1390) نشان داد رابطه مثبت میان سبک رهبری تحول افرین و رفتارهای نوآورانه وجود دارد و همچین چوپانی و میرکمالی(1390) در پژوهش خود به همین نتایج رسیدند.
جدول 2 توزیع نمونه اماری به تفکیک {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه رهبری تحول آفرین بس و آوولیو(دارای پنج بعد ویژگی آرمانی و رفتار آرمانی و ترغیب ذهنی و انگیزش الهام بخش و ملاحضات فردی) و پرسشنامه رفتارهای نواورانه کانتر و اسکات و بروس استفاده شد.
جدول 9 نتایج شاخص های اماری برای سطح تحصیلات {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} جدول 10 نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای مدرک {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق جدول بالا و با توجه به مقدار F تفاوت معنادار بین میانگین حاصل از گروه ها وجود ندارد بنابراین دیگاه افراد در خصوص میزان برخورداری مدیران مدارس هوشمند از رهبری تحولی و رفتارهای نواورانه تقریبا یکسان بوده و اندک تفاوت ناشی از خطا و شانس می باشد.
بحث و نتیجه گیری بر اساس تحلیل های آماری این نتایج بدست امد که بین دیدگاه مردان و زنان، دیدگاه زنان نسبت به میزان برخورداری رهبری تحول افرین و رفتارهای نوآورانه در مدارس هوشمند مثبت تر است.
در نهایت بین دیدگاه افراد بر اساس سابقه خدمت انها در مورد رهبری تحولی یکسان است اما در مورد رفتارهای نواورانه یکسان نیست که این مورد مربوط به گروه 13-7 و 20-14 و گروه 27 به بالا می شود.