چکیده:
مکتب رمانتیسم دارای ویژگیهایی چون بیان آزادانه احساسات و عواطف، درونگرایی، توجّه به عشق، غمگرایی، نارضایتی از محیط و زمان موجود و گریز به فضاها و زمانهای دیگر است. در داستان کوتاه «به کی سلام کنم؟» از سیمین دانشور، ویژگیهای مذکور را میتوان دید. در این داستان، شیوه روایت، پیرنگ، زبان و لحن، نمادها و توصیف زمان و مکان در خدمت درونمایه غنایی اثر قرار گرفته است. در این داستان همچنین بیان احساسات و عواطف شخصیّت اصلی، در کنار برخی مسائل اجتماعی و فرهنگی عصر، مانند انتقاد به رواج خرافات، مظلومیّت زن، بیگانگی انسانها با یکدیگر، اختلاف طبقاتی و... دیده میشود؛ از این رو میتوان نشانههایی از رمانتیسم اجتماعی را نیز که مقدّمهای بر ادبیّات رئالیستی است، در این اثر دید.
خلاصه ماشینی:
بازتاب رمانتيسم اجتماعي در داستان به کي سلام کنم ؟ 2 نجمه نظري استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه بوعلي سيناي همدان 3 سعيد عبادي جميل دانشجوي دکتري زبان و ادبيات فارسي، دانشگاه شيراز چکيده مکتب رمانتيسم داراي ويژگيهايي چون بيان آزادانۀ احساسات و عواطف ، درون گرايي، توجه بـه عشـق ، غـم گرايـي، نارضايتي از محيط و زمان موجود و گريز به فضاها و زمان هاي ديگر است .
٢. رمانتيسم اجتماعي در داستان به کي سلام کنم داستان به کي سلام کنم از لحاظ فرم و محتوا يکي از بهترين آثار داسـتاني سـيمين دانشـور اسـت کـه «اغلـب ويژگيهاي آثار نويسنده را در خود بازتاب داده و ذهنيت انسان دوستانه و دلسوزانۀ او را نسـبت بـه تـوده هـاي محروم و زنان ستم کشيده به نمايش گذاشته است .
(88 در داستان به کي سلام کنم خواننده از طريق گزارش نويسنده و تک گوييهاي دروني کوکب سـلطان بـا دنياي دروني، طرز تفکر، دغدغه ها، احساسات و خواسته هـاي ايـن شخصـيت و نگـاه او بـه دنيـاي پيرامـونش آشنا ميشود؛ احساساتي چون دلتنگي براي خانواده اش و خانم مدير، حسرت گذشته ، تنهايي، بيکسـي، غـم ، نااميدي، ترس از «برف و مرض و تنهايي و درهاي بسته و قهر دامادش »، درد، عشق ، نفرت و خشـم نسـبت بـه دامادش و مادر او و...
» (ميرصادقي، ١٣٨٨: ٦٠) اين نوع از پيرنگ با داستان هاي رمانتيـک و غنـايي تناسـب تـام دارد؛ چراکـه در ايـن نـوع ادبـي، هـدف نويسنده به دست دادن تصويري بلاواسطه از افکار و احساسات شخصـيت اصـلي اسـت ؛ از ايـن رو، پيرنـگ ، کمترين اهميت را دارد و بازگويي رويدادها بيشتر براي نشان دادن تأثيري است کـه حـوادث در نگـرش هـاي شخصيت اصلي ميگذارند (ر.