چکیده:
امام خمینی(ره)، نظام بین الملل را یک کل منسجم می داند که یکی از مهم ترین اجزای آن را کارگزاران و رهبران سیاسی تشکیل می دهند که اگر غیر مهذب و واجد غرایز نفسانی باشند حاملان اصلی جنگ، نزاع های جهانی و بر هم زنندگان اصلی صلح بین الملل هستند و اگر این کارگزاران، مهذب، عاقل و دارای اندیشه های انسانی باشند در نتیجه جهت نظام بین الملل رو به کمال و صلح جهانی خواهد بود. بنابراین امام خمینی(ره) صلح و جنگ در نظام بین الملل را محصول نوع کارگزاران حاکم بر آن می داند. از آنجایی که امام ریشه ی منازعات موجود در روابط بین الملل را عدم تهذیب نفس کارگزاران و قوای شهوانی و نفسانی آن ها می داند به همین خاطر جهاد در اندیشه ی سیاسی ایشان واجد یک دایره ی گسترده و بار اخلاقی قوی میباشد؛ بهطوریکه از جهاد با نفس تا جهاد و مبارزه با دشمن را در بر میگیرد. در پهنه ی نگاه امام خمینی(ره) اندیشه های امنیتی در قالب جهاد و صلح، نقش برجسته اما همسویی با سایر ابعاد فکری ایشان دارد. جهادِ مبتنی بر اندیشه های امام خمینی(ره) در دو سطح داخلی و خارجی برای مبارزه با استبداد و استکبار قابل تبیین است. در واقع در کنار تلاش امام برای رهایی بشر از کارگزاران مستبد داخلی، دغدغه ی دیگر امام(ره)، رهایی و آزادی همه ی بشریت از یوغ ستم و نابرابری هایی است که ساختار نظام بین الملل با درون مایه ی قدرت طلبی، بر آن ها تحمیل کرده است. مرکز ثقل راهبردهای امام(ره) برای تغییر و رهایی از این وضعیت، دفاع و تأمین صلح جهانی است. صلح مورد نظر امام(ره) مبتنی بر عدالت است و این مهم صرفاً در سایهی جهاد محقق می شود.
Purpose: The present article seeks to investigate the relationship between justice, jihad and international peace in Imam Khomeini's thoughts and opinions.<br /> Method: The present article is presented within the framework of International Peace Theories, which are presented in two groups of Western approaches and Islamic approach, and uses a descriptive-analytical method to evaluate the subject of research.<br /> Results: According to the study, it can be said that in the view of the Imam, the international system is a coherent whole, one of its most important components being politicians and political leaders. If they are non-fictitious and have instincts, they are the main carriers War, global strife, and the main opponents of international peace. And if these agents are foolish, wise and have human thoughts, then they will be in the best of the international system and global peace. Therefore, Imam Khomeini (peace be upon him) considers peace and war in the international system to be the product of the type of agents that govern it.<br /> Conclusion: The center of gravity of the Imam's strategies is to change and eliminate the unjust situation prevailing over the international system, reform the brokers, defend and secure world peace. The peace desired by the Imam is based on justice, and this is only a matter of shadow of jihad.Jihad in its political thought has a wide circle and a strong ethical burden, so that it involves jihad with self to jihad and fighting the enemy.
خلاصه ماشینی:
در نگـاه و انديشه سياسي امام خميني(ره ) نيز نظام بين الملل ماهيتي مبتني بر بيعدالتي و تبعـيض دارد و قـدرت و سياست در دست انسان هاي سلطه گر و مستکبري قرار دارد که عاملان اصلي جنگ و به مخـاطره افتـادن آرامش و صلح جهاني هستند.
چارچوب نظري براي حمايت نظري از پژوهش حاضر، نظريه هاي صلح بين الملل را در قالب دو دسته رهيافت هاي غربي و رهيافت اسلامي با تأکيد بر نظر امام خميني(ره ) مطرح ميکنيم : ١- رهيافت هاي غربي صلح بين الملل : ميتوان در يک تقسيم بندي کلي رهيافت هاي غربي صـلح بـين الملـل را بـه دو دسـته رهيافـت هـاي خردگرايانه و رهيافت هاي انتقادي تقسيم نمود.
از نظر امام خميني (ره ) رسيدن به يک نظام بين الملل مطلوب و بدون جنگ ، مستلزم برقراري روابط عادلانه بـين کشورهاسـت ؛ بـه عبـارت ديگر برقراري صلح در جهان مستلزم وجود عدالت است .
اين بيعدالتي و عدم تعادل از بر هم خوردن تعادل بين نيروهـاي دروني يک انسان (فطرت و غريزه ) تا بر هم خوردن تعادل جهاني بر اثر ظلم قدرت هـاي بـزرگ را در بـر ميگيرد که در هردو صورت ، جهاد عامل برقراري تعادل است ؛ به عبارت ديگر با توجـه بـه نگـاه کـارگزار محور امام خميني(ره ) مقدمه ي اصلي برقراري عدالت جهاني، جهاد با نفس است و در سايه ي ايـن جهـاد است که ميتوان مقدمات جهاد با قدرت هاي ظالم را فراهم نمود.