چکیده:
درک رایج از امنیت ملی در میان سیاستگذاران و کارگزاران اجرایی کشور، آن را بیشتر وظیفه نهادهای نظامی، اطلاعاتی و انتظامی تصور میکند. همچنین، برخی شواهد ساختاری مانند ایجاد کمیسیون مختص امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی یا وجود شوراهای مستقلی در این زمینه مانند شورای عالی امنیت ملی یا شورای امنیت کشور، این معنا را متبادر میکند که در عمل، امنیت ملی و موضوعات مرتبط با آن قابل تمییز و تفکیک از سایر حوزهها و امور مربوط به کشورداری است. این در حالی است که آنچه امنیت ملی خوانده میشود، نه یک بعد خاص از اداره کشور، بلکه نتیجه یا محصول کشورداری کارآمد در ابعاد سیاسی، فرهنگی-اجتماعی، زیستمحیطی، اقتصادی و دفاعی است. به بیان دیگر، امنیت برآمده از کشورداری یکپارچه، متوازن و خردگرایانه در هر کدام از ابعاد مذکور است. یکپارچگی کشورداری به معنی آن است که اداره کشور «بستهای به هم پیوسته» است که در آن نمیتوان مسائل یک حوزه را از مسائل دیگر ابعاد جدا کرد؛ بلکه باید همزمان به اثرگذاری و اثرپذیری ابعاد از یکدیگر توجه کرد
خلاصه ماشینی:
البته در باب نقش و جايگاه آموزش عالي در امنيت ملي مقالاتي وجود دارد که به نوبه خود نشـان دهنده آن است که جامعه علمي نقش نهادهاي آموزشـــي در مســـائل امنيتي را تنها به نهاد آموزش عالي تقليل داده و از جايگاه نظام آموزشـي پايه در اين زمينه غافل بوده اسـت .
نقش و جايگاه راهبردي آموزش و پرورش در امنيت ملي هرچند در چارچوب رويکرد «امنيت به مثابه محصـول برآمده از کشورداري يکپارچه » تمامي نهادها و کارگزاران نظام سياسي در تأمين امنيت ملي نقش آفرينند، اما جايگاه و شأن سه نهاد بنيادين اسـت .
کشــورداري کارآمد، آن گونه که در مقدمه ذکر شــد، مســتلزم آن اســت که همه نهادها و کارگزاران کشـور از لحاظ شـناختي متوجه نقش خود در منظومه کشورداري و تأمين امنيت آموزش و پرورش و امنيت ملي: چارچوبي براي ...
198 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٨٤ تابستان ٩٨ بر اين اســـاس ، مي توان اســـتدلال کرد که جايگاه نهادهاي آموزشـــي در فراهم آوردن زمينه هاي تأمين امنيت ملي، از نهادهاي اطلاعاتي و نظامي بنيادي تر است .
به بيان ديگر، ممکن اســت نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي طي يک يا دو نســل ، امنيت يک نظام سياسي را با شيوه هاي سخت افزاري تضمين کنند، اما تداوم و پايداري بين نسلي امنيت نظام هاي سـياسـي بدون نهادينه شـدن گفتمان مشروعيت بخش به نظام سياسي در فرايند آموزش و پرورش و امنيت ملي: چارچوبي براي ...
از سوي ديگر، نظارت بر عملکرد کارگزاران نظام آموزشي 200 فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره ٨٤ تابستان ٩٨ نيز يکي ديگر از ضــروريات درک درســت از نقش آموزش و پرورش در امنيت ملي اســت .