چکیده:
مدگرایی، گرچه ریشه در نیازهای طبیعی جوانان دارد و برخاسته از روحیهی نوگرایی جوانان است و گرایش به مد، بیانگر نوعی تجدید نظرخواهی و در واقع تلاش در جهت نو کردن و تغییر در مسائل مختلف ظاهری زندگیاست. با توجه به اهمیت بحث از احساس پیامدهای مدگرایی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسشنامه به دنبال پاسخ به این سوال اصلی میباشد که آیا بین مدگرایی و ابعاد مختلف هویت اجتماعی ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دختران 15 تا 29 سال شهر کرمان میباشد که تعداد 384 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و معادلات ساختاری AMOS Graphicاستفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین مدگرایی با هویت اجتماعی (33/ 0 =P ) و شاخصهای آن یعنی هویت ملی (43/ 0-=P )، هویت دینی (38/ 0-=P )، هویت فرهنگی (22/ 0-=P)، هویت تاریخی (26/ 0-=P)، و هویت خانوادگی (36/ 0-=P) دختران جوان شهر کرمان ارتباط منفی، معکوس و معنادار وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیههای پژوهش تایید میشوند. همچنین نتایج حاصل از مدل معادلهی ساختاری (AMOS Graphic) نیز نشان میدهد که مدگرایی بر هویت اجتماعی تاثیر متوسط و منفی (43/ 0-) دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی ارتباط بین مدگرایی و هویت اجتماعی در بین دختران جوان ١٥ تا ٢٩ سال شهر کرمان فاطمه کوهستان بحرآسمان ١*، اصغر محمدی ٢، اسماعیل جهانبخش 3 تاریخ دریافت :٩٧/٠٧/١٥ صص ٢٣٨-٢١٥ تاریخ پذیرش :٩٨/٠٤/٢٦ چکیده مدگرایی، گرچه ریشه در نیازهای طبیعی جوانان دارد و برخاسته از روحیه ی نوگرایی جوانان است و گرایش به مد، بیانگر نوعی تجدید نظرخواهی و در واقع تلاش در جهت نو کردن و تغییر در مسائل مختلف ظاهری زندگیاست .
با توجه به اهمیت بحث از احساس پیامدهای مدگرایی، پژوهش حاضر با استفاده از روش میدانی، تکنیک پیمایش و ابزار تحقیق پرسش نامه به دنبال پاسخ به این سؤال اصلی میباشد که آیا بین مدگرایی و ابعاد مختلف هویت اجتماعی ارتباط وجود دارد؟ جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی دختران ١٥ تا ٢٩ سال شهر کرمان میباشد که تعداد ٣٨٤ نفر از آن ها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفته است .
نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین مدگرایی با هویت اجتماعی (٠/٣٣ =P) و شاخص های آن یعنی هویت ملی (٠/٤٣- =P)، هویت دینی (٠/٣٨- =P)، هویت فرهنگی (٠/٢٢- =P)، هویت تاریخی (٠/٢٦- =P)، و هویت خانوادگی (٠/٣٦- =P) دختران جوان شهر کرمان ارتباط منفی، معکوس و معنادار وجود دارد.
Body Management and Social Identity )Case Study: Young and Girls' Youth in Sari(.
Sociological Analysis of Social Identity of Girl Students of Guilan University, Youth Research, Culture and Society, No. 3, pp.
Tehran: Research Institute of Humanities, Culture and Studies, Jahad University, Academic Publishing Organization.