چکیده:
هدف اصلی گاپ این است که با افزایش میزان درآمد و استانداردهای زندگی، تفاوتهای توسعه منطقهای را از بین ببرد و با کمک افزایش ظرفیت تولید و اشتغال بخش روستایی، به اهداف توسعه ملّی، ثبات اجتماعی و رشد اقتصادی کمک کند. فعالیتهای فعلی گاپ شامل بخشهایی نظیر کشاورزی و آبیاری، تولید برق آبی، زیرساختهای شهری و روستایی، جنگلداری، آموزش و پرورش و بهداشت است. با این حال، پیامدهای زیستمحیطی گاپ در سطح داخلی و بینالمللی بحثانگیز است. هدف از تدوین این مقاله، بررسی تهدیدها و تعهدات زیستمحیطی دولت ترکیه در اجرای پروژه گاپ است. مقاله حاضر به بررسی مفاد کنوانسیونها و اسناد بینالمللی در این رابطه پرداخته و به این نتیجه رسیده است که طیف گستردهای از تعهدات زیستمحیطی که در اسناد بینالمللی متفاوت لحاظ شده است در حوزه سدسازی نیز حاکم است که ترکیه باید این تعهدات را اعمال کند.
GAP’s basic aim is to eliminate regional development disparities by raising incomes and living standards and to contribute to the national development targets of social stability and economic growth by enhancing the productive and employment generating capacity of the rural sector. Current activities under GAP include sectors like agriculture and irrigation, hydroelectric power production, urban and rural infrastructure, forestry, education and health. However, environmental implications of the GAP are rather controversial both domestically and internationally. <br />The purpose of this article is to examine the threats and commitments of the Government of Turkey in implementing the GAP project. The present paper, through descriptive and analytical method, examines the provisions of international conventions and documents in this regard. Finally, it has been concluded that a wide range of environmental obligations that are included in various international instruments also prevail in the area of damming, which Turkey should discharge.
خلاصه ماشینی:
اصول کلي حقوقي در اين کنوانسيون ، بسياري از اصول حقوقي مطرح در حقوق بين الملل محيط زيست ، از قبيل اصل «بهره بررداري معقول و منصفانه از منابع »، اصل «ممنوعيت واردآوردن خسارت بر قلمرو سرزميني دولت ديگر» و اصل «همکاري بين المللي» تدوين شده است که به صورت اختصار، مفاد آن بررسي خواهد شد.
A. Salman, “Entry into Force of the UN Watercourses Convention: Why Should It Matter?”, International Journal of Water Resources Development , vol.
Art. 2(5), Convention on the Protection and Use of Transboundary Watercourses and International Lakes, Helsinki, 1992.
Art. 8(8), Convention on Biological Diversity (CBD), United Nations, 1992.
Art. 22, Convention on the Law of the Non-Navigational Uses of International Watercourses, 1997.
Art. 22, Convention on the Law of the Non-Navigational Uses of International Watercourses, 1997.
Art. 22, Convention on the Law of the Non-Navigational Uses of International Watercourses, 1997.
Art. 22, Convention on the Law of the Non-Navigational Uses of International Watercourses, 1997.
Art. 193 & 194 (2), United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982.
Art. 193 & 194 (2), United Nations Convention on the Law of the Sea, 1982.
Draft Declaration on the Right to International Solidarity, Available at: http://www.
Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment (Stockholm Declaration, 1972), Available at: http://www.
Report of the World Commission on Environment and Development, General Assembly, Forty-Second,4 August 1987, available at: http://www.
Report of the World Commission on Environment and Development, General Assembly, Forty-Second,4 August 1987, available at: http://www.