Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

انسان و تربیت از منظر صحیفه سجادیه

نویسنده:

علمی-پژوهشی/ISC (12 صفحه - از 87 تا 98)

کلیدواژه ها :

تربیت اسلامی ،انسان شناسی ،مکاتب انسان شناسی ،انسان شناسی عرفانی ،تربیت عرفانی

کلید واژه های ماشینی : صحیفه سجادیه ، تربیت ، انسان ، منظر صحیفه سجادیه ، امام سجاد ( ع ) ، عرفانی ، تعلیم و تربیت ، صحیفه امام سجاد ، تربیت از منظر صحیفه ، اسلامی

صحیفه امام سجاد(ع) از متون ارزشمند دینی است که می‌تواند به عنوان مأخذ و مبنایی برای مطالعه و بررسی موضوعات مختلف اعتقادی، اجتماعی، انسان شناختی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد. در صحیفه سجادیه تصویر انسان کامل به وسیله انسانی الاهی و کامل ترسیم و بیان شده است. بنابراین اثری بدیع و ارزنده در زمینه انسان‌شناسی است که در آن فضایل و ویژگی‌های انسان در منظومه و سیمایی خاص و مبتنی بر باورهای اسلامی تصویر و توصیف شده است که می‌تواند مبانی تعلیم و تربیت اسلامی قلمداد گردد. در مقاله حاضر تلاش شده است تا ضمن بررسی ویژگی‌های انسان از منظر صحیفه سجادیه، دلالت‌های آن برای تعلیم و تربیت مشخص گردد تا از این طریق، زمینه‌های بیشتری برای بررسی مبانی تربیت دینی و تدوین «نظریه تعلیم و تربیت اسلامی» فراهم گردد.

Imam Sajjad's Sahifat al Sajjadiyya is one of valuable religious teats which can be used as a source for the study of many social، ideological، anthropological and educational subjects. In this book a portrayal of the perfect man is presented by the writer who is himself a perfect human being. It describes the characteristics of human beings based on Islamic beliefs and teachings. In this essay these characteristics are analyzed and their educational guidelines are explained in order to put together "a theory of Islamic Education".

خلاصه ماشینی:

"چکیده صحیفه امام سجاد(ع) از متون ارزشمند دینی است که می‌تواند به عنوان مأخذ و مبنایی برای مطالعه و بررسی موضوعات مختلف اعتقادی، اجتماعی، انسان شناختی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه در روان شناسی امروزی مفاهیمی چون «احساس، هیجان و عاطفه» مطرح‌اند، اما به طور کلی این گونه مفاهیم ارتباط چندانی با مقوله «دل» در مفهوم «عرفانی و الاهی» آن ندارد و حتی در مواردی وجود چنین چیزی به وسیله برخی از روان شناسان مورد نفی و انکار قرار گرفته است (3، ص: 147). در این کتاب مباحث فراوانی درباره انسان و چگونگی تربیت عرفانی و الاهی وی به صورت تلویحی و تصریحی مطرح شده است که در ادامه به گونه‌ای اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد. خلاصه این که در نظریه «تربیت عرفانی امام سجاد(ع)» بایستی پیوندی اساسی بین «تربیت» و «هدایت الاهی»، پرورش روحیه و احساس حضور الهی، ‌شکر و سپاسگزاری از نعمات خداوند، ‌توبه و اعتذار و سایر جنبه‌های تربیت عرفانی در سطح آرمان‌ها، اهداف کلی، اصول، محتوا و روش‌های تربیتی مورد توجه قرار گیرند. از این منظر لازم است که برنامه‌های آموزشی، به ویژه آموزه‌های دینی مدارس بر اساس مؤلفه‌ها و تعالیم تربیت عرفانی امام سجاد(ع) و با توجه به مبانی، ‌اصول و روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی مورد بازنگری قرار گیرند تا این‌که بتوان در سطح افکار، ‌نگرش‌ها و رفتارهای دانش آموزان تغییراتی را که معطوف به تربیت و پرورش عرفانی مورد نظر صحیفه سجادیه است، ایجاد نمود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.