خلاصه ماشینی:
"نمونهای بیاوریم: اگر بگوییم:«آن پهلوان در دلیری مانند شیر است»، تشبهی به کار بردهایم،در این سخن هر چهار پایهء تشبیه: (مشبه)،پهلوان(مشبهبه)،شیر(ادات تشبیه)،مانند و (وجه شبه)دلیری،آورده شده است.
استعارهء کنایی هم میتواند در ساخت اضافی در سخن آورده شود و هم به شیوهای دیگر:«چنگال مرگ» در ساخت اضافی است که میتوان این فکر را به شیوهای دیگر نیز بیان کرد و گفت:«مرگ چنگال خود را گشود.
لیکن اگر بگوییم:«من دست ارادت را فشردم»،استعارهایی کنایی را به کار گرفتهایم،چه آنکه در این سخن فکر شاعرانهای نهفته است،و آن«آدمی گونگی»ارادت است که میتواند دست داشته باشد و به نشانهء مهر و پیوند دست او را بفشارد.
» 2ترکیب«زمین خدمت»نه تشبیه بلیغ است که خدمت،به زمین مانند شده باشد، زیرا که«وجه شبه»شایسته و پذیرفتنیای ندارد،و نه استعارهء کنایی است،اگر آنرا«زمین سرای خدمت3» گزارش کنیم،چه آنکه در«زمین سرای خدمت»،پنداری شاعرانه نهفته نیست ملکزادهء«سعدی»زمین سرای ملک را میبوسد نه زمین سرای خدمت را.
گهگاه بویژه در ادب اسطورهای و حماسی چنان است که نمیتوان بیچند و چون سخن را استعارهء کنایی شمرد،چه آنکه بنیاد«آدمیگونگی»پنداری شاعرانه نیست،و از باورهای کهن برمیخیزد،در آن هنگام سخن را میباید از دید«باورشناسی»گذراند،نه از دید«زیباشناسی»استاد فرزانهء توس فرموده است: بلندیش بر آسمان رفتهگیر سر بخت گردان همه خفتهگیر یا: مگر بخت رخشنده بیدار نیست و گرنه چنین کار دشوار نیست سر داشتن بخت با بیداری و خفتگی آن پنداری شاعرانه نیست،از آنجا مایه میگیرد که در افسانهای کهن«بخت» را موجودی زنده میپنداشتهاند که پهلوان گاه برای برانگیختن او از خواب میشتافته است."