چکیده:
این پژوهش، با هدف ساخت پرسشنامه اولیه شجاعت بر اساس منابع اسلامی با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیل محتوا انجام شده است. ازاینرو، مفهوم شجاعت و مفاهیم مرتبط در منابع معتبر اسلامی مورد شناسایی، دستهبندی و تحلیل مفهومی قرار گرفت. با بررسی آنها پنج مولفة انگیزه مقاومت، قویدل بودن، اقدام و ورود در ناملایمات، دفاع کردن و ایستادگی و مقاومت انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از شاخصها و روشهای آماری متناسب با سوالهای پژوهش استفاده شده است که شامل شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR)، شاخص روایی محتوایی (CVI)، همبستگی پیرسون، اسپیرمن، گاتمن و آلفای کرونباخ است. برای تعیین روایی محتوایی، از نظرات 12 تن از کارشناسان علوم اسلامی روانشناسی استفاده شد. روایی ملاکی با محاسبه ضریب همبستگی مقیاس حاضر و مقیاس همارز 661/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار است. در بررسی اعتبار پرسشنامه، ضریب آلفای کرونباخ در دو مرحلة آزمایشی و نهایی به ترتیب 902/0 و 858/0 و همبستگی بین دونیمه مقیاس 602/0 است. بنابراین، با استفاده از منابع اسلامی، امکان ساخت ابزاری برای سنجش موضوع شجاعت وجود داشته و این ابزار از اعتبار و روایی مطلوب برخوردار است.
This research is conducted aiming the goal of building the primary questionnaire of bravery on the basis of Islamic resources, employing a descriptive-content analysis method. Therefore, “bravery” and related concepts, in authentic Islamic resources, were recognized, classified, and conceptually analyzed. Five concepts—bravery, valour, intercession in hard times, boldness, and assurance–were recognized for this research, respectively, and after studying them, five components named motivation for resistance, being great-hearted, arriving and acting in the adversity, defending and resistance, were selected. For data analysis, statistical indices and methods have been used in accordance with the research questions including content validity ratio (CVR), content validity index (CVI), Pearson, Spearman, Guttmann correlation, and Cronbach's alpha. In the progress of reviewing the experts’ opinions, for content validity, items with CVR and CVI values higher than 0.56 and 0.79 respectively, were confirmed; and for this, 12 experts in Islamic Sciences and Psychology have given their viewpoints. Criterion validity, by calculating the correlation coefficient of the present scale and the equal scale, is 0.661 and is significant at the level 0.01. In validating the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient in two experimental and final stages, was 0.902 and 0.858 respectively, and the correlation between two halves of scale is 0.602. Therefore, using Islamic resources, it is possible to create a method for measuring the subject of bravery and this method has desirable reliability and validity for research uses.
خلاصه ماشینی:
com دریافت: 02/10/1396 ـ پذیرش: 17/02/1397 چکیده این پژوهش، با هدف ساخت پرسشنامه اولیه شجاعت بر اساس منابع اسلامی با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیل محتوا انجام شده است.
بنابراین، با استفاده از منابع اسلامی، امکان ساخت ابزاری برای سنجش موضوع شجاعت وجود داشته و این ابزار از اعتبار و روایی مطلوب برخوردار است.
روش پژوهش در این پژوهش، با استفاده از منابع اسلامی (آیات و روایات)، آموزههای اسلامی در مورد شجاعت به صورت توصیفی جمعآوری، دستهبندی و تحلیل شده است.
مرحلة ششم: اجرای آزمایشی برای بررسی مقدماتی محقق پس از بررسی روایی محتوای پرسشنامه 103 سؤالی و انتخاب 29 سؤال، با اجرای فرم پرسشنامه 29 سؤالی بر روی 30 نفر از دانشپژوهان مؤسسة امام خمینی(، به بررسی آزمایشی مقیاس پرداخت و پس از تحلیل و بررسی آماری، 5 سؤال حذف شد که 2 سؤال به خاطر عدم همبستگی با سؤالات دیگر و 3 سؤال به دلیل اینکه با افزایش آلفای کرونباخ اعتبار آزمون بالا میرفت، حذف شد.
مرحلة هشتم: بررسی اعتبار پرسشنامه شجاعت محقق برای تعیین اعتبار مقیاس شجاعت، بر اساس منابع اسلامی، از شیوه آزمون ـ باز آزمون، روش دونیمه کردن و تعیین آلفای مقیاس استفاده نموده که در بخش یافتههای پژوهش نتایج آن ارائه شده است.
در بررسی اعتبار مقیاس شجاعت اسلامی در مرحلة آزمایشی و نهایی باید گفت: در این تحقیق، برای برآورد اعتبار پرسشنامه از ضریب آلفا و تنصیف استفاده شده است.
آمارههای اعتبار مقیاس شجاعت اسلامی در دو مرحله آزمایشی و نهایی (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطورکه در جدول 5 مشاهده میشود، ضریب اسپیرمن ـ براون، در مرحله آزمایشی (919/0) و در مرحله نهایی (752/0) است؛ و همسانی درونی بر اساس ضریب دونیمهسازی گاتمن در این مرحله (917/0) و در مرحله نهایی (751/0) است.