چکیده:
هدف: هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مولفه های نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی است که با استفاده از تحلیل مضمون و به شیوه استقرایی، مولفه های نوآوری باز، شناسایی و استخراج شدند. حوزه پژوهش، مقالات و کتب مربوط به نوآوری باز در بازه زمانی سالهای 2007 تا 2018 بود. تحلیل مضمون، روشی برای شناخت، تحلیل و گزارش الگوهای موجود در داده های کیفی است. تحلیل مضمون از روشهای مختلفی انجام می شود. در این پژوهش از «شبکه مضامین» استفاده شد. روایی پژوهش، با روش ممیزی کردن از سوی داور، مورد تایید قرار گرفت. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر منابع منتخب و به صورت دستی توسط دو نفر به صورت جداگانه انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه و از روش هولستی استفاده شد. یافته ها: پس از مطالعه و انتخاب و کدگذاری متون مقالات مرتبط با نوآوری باز، تعداد 54 مضمون پایه ای از بخش های مختلف متون مقالات استخراج گردید. از این مضامین پایه ای تعداد 10 مضمون سازمان دهنده و در نهایت سه مضمون اصلی و فراگیر «عوامل سازمان نگر» ، «عوامل مشتری نگر» و «عوامل رابطه نگر» استخراج شدند. نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل از تحلیل مضمون و شناسایی مولفه های نوآوری باز استخراج شده، مدلی برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه ارائه شد که این مدل مولفه های تاثیرگذار بر پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه را در سه گروه عوامل مرتبط با سازمان و ساختار سازمانی دانشگاه، عوامل مرتبط با مشتریان دانشگاه و عوامل مرتبط با ارتباطات داخلی و بیرونی دانشگاه دسته بندی کرد.
Objective: The main purpose of this study is to identify open innovation components and providing a model for implementing open innovation in university. Method: The present study is a qualitative study which identified and extracted the components of open innovation by thematic analysis and in an inductive manner. The field of research was all open innovation articles and books in the period from 2007 to 2018. Thematic analysis is a method for recognizing, analyzing and reporting patterns in qualitative data. Thematic analysis is done in a variety of methods. In this research, the "Thematic Network" has been used. The validity of the research was approved by the referee by the audit method. To calculate reliability, coding is done by studying row to row of selected resources manually by two individuals individually. After coding, the results of these two coding are compared by the Holsti method. Results: After studying and selecting and coding the texts of articles related to open innovation, 54 basic themes were extracted from different sections of the articles. From these basic themes, 10 organizing themes and finally 3 global themes of “organizational factors” and “customer factors” and “relation factors” were extracted. Conclusions: Based on the results of thematic analysis and identifying the components of open innovation, a model for implementing open innovation in the university was presented that this model categorized influential components on the implementation of open innovation in the university in three groups of factors associated with the organization and organizational structure of the university, Factors related to university customers and factors related to the internal and external communication of the university.
خلاصه ماشینی:
خلاصه ای از پژوهش های پیشین و حوزه تمرکز آنها پژوهشگران (سال پژوهش ) حوزه تمرکز پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت نوآوری باز در دانشگاه ها و ارائه مدلی جامع از عوامل مؤثر بر زنجیرچی و همکاران (١٣٩٧) موفقیت نوآوری باز در دانشگاه یزد حقیقت (١٣٩٦) اولویت بندی عوامل مؤثر بر نوآوری باز با استفاده از روش دیمتل مدهوشی، کیاکجوری (١٣٩٦) شناسایی موانع نوآوری باز در دانشگاه ها شعوری و نجفی (١٣٩٦) تأثیر توسعه نظام مالکیت معنوی و دانش ثبت شده در ایجاد انگیزه برای نوآوری صنعت بررسی سه مکانیزم توانمند ساز فناوری اطلاعات ، ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی در موسوی خطیر و همکاران (١٣٩٥) استقرار نوآوری رحمانزاده (١٣٩٥) شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر ارتقای خلاقیت و نوآوری بکر و اییوب (٢٠١٨) نقش دولت ، دانشگاه ها و شرکت های خصوصی در تحقق و موفقیت نوآوری باز موسوی داوودی و همکاران تجزیه و تحلیل رابطه بین حقوق مالکیت معنوی ، نوآوری باز و عملکرد سازمانی (2018) / ارائه دیدگاه های اصلی و موضوعاتی که در تحقیقات در مورد نوآوری باز ظاهر می شوند و بوگرز و همکاران (٢٠١٧) فرصت هایی برای تحقیقات آینده در مورد نوآوری باز استریوکووا و راینا (٢٠١٥) معنای نوآوری باز در دانشگاه و نقش «واسطه مورد اعتماد» یا «هاب نوآوری باز» دانشگاه ها ب روش پژوهش این پژوهش یک پژوهش کیفی است که با استفاده از تحلیل مضمون تعداد ٤١ مقاله و پایان نامه در ارتباط با نوآوری باز در بازه زمانی سال های ٢٠٠٧ تا ٢٠١٨ ، به شناسایی مؤلفه - ف های نوآوری باز و ارائه مدل برای پیاده سازی نوآوری باز در دانشگاه ها پرداخته و یک مدل برای آن پیشنهاد داده است .