چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف توصیف و شناسایی تجارب کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از مدیریت برداشت بود.
روش پژوهش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی بوده و به منظور بررسی پایایی نتایج از رویکرد سه گانه رائو و پری (2003) استفاده شد. برای روایی تحقیق از رویکردهای روایی سازه لینکلن و گوبا (2007) روایی بیرونی، روایی توصیفی، روایی تفسیری استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات روش اصلاح شده استوتیک – کولایزی کن به کارگرفته شده بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان که شامل105 نفر بود و دادههای مورد نیاز از طریق مصاحبه عمیق با 24 نفر از کارکنان که با روش نمونهگیری هدفمند نمونهها انتخاب شده بودند، گردآوری شد.
یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل مدیریت برداشت شامل عوامل فردی مرتبط با کارکنان، عوامل فردی مرتبط با مدیر، عوامل سازمانی، عوامل فرهنگی - اجتماعی، عوامل سیاسی و عوامل تعدیلگر طبقهبندی شدند و روشها و تاکتیکها نیز به دو دسته روشها و تاکتیکهای مثبت و منفی و پیامدهای سازمانی طبقهبندی شدند.
نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که افراد به نوعی این پدیده را تجربه کردهاند لذا اهمیت دادن به این موضوع میتواند بر روی سلامت اداری و جسم و روان کارکنان تأثیرگذار باشد بنابراین مستلزم توجه بیشتری است.
The goal of the study was to describe and identify the staff’s experiences working at the main department of culture and Islamic guidance in Esfehan province. In terms of goal, the research was an applied research and it was a qualitative research in terms of data collection method using phenomenological method. The needed data were collected via in – depth interviews with 24 participants who had been selected using purposeful samplings. The triple approach developed by Rao and Prey (2003) was used to examine the reliability of the results. Validity approaches developed by Lincoln and Guba (2007) (external validity, descriptive validity and interpretive validity) were used to test the validity of the results. The results obtained indicated that the factors of impression management consist of individual factors related to employees, individual factors related to managers, organizational factors, social – cultural factors, political factors and moderating factors, methods and tactics were classified into two groups of negative and positive methods and tactics and organizational consequences. The findings of the research indicated people have experienced this phenomenon in different ways. Hence, to pay attention to this topic could be effective on organizational health and staff’s physical and mental moods. So it requires special attention.
خلاصه ماشینی:
6- برخی نظریه پردازان به رابطه بین مدیریت برداشت و ویژگیهای شغل پرداختهاند آنها به این نتیجه رسیدند که زمانی که ابهام در نقش زیاد باشد افراد به تاکتیکهایی مانند خودشیرینی و جلب حمایت روی میآورند و زمانی که تعارض در نقش بالاست ارعاب تاکتیک غالب بوده ومورد استفاده واقع میشود که از آن جمله میتوان به تحقیق ملکی (1388) اشاره کرد.
سوم این که در رویکرد پدیدارشناسی مطرح شده در این تحقیق تلاش میکند در یک چارچوب نظامند تجارب افراد را از مدیریت برداشت در یک سازمان فرهنگی (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان) مورد بررسی قرار دهد و سپس با رویکرد تجزیه و تحلیل کلایزی با مراحل نظامند مقولهها و مضامین را شناسایی و در یک قالب مفهومی ارائه کند.
ب) عوامل فردی مرتبط با مدیر در تفسیر این مسئله باید گفت مصاحبه شوندگان شاغل در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اعتقاد داشتند که مدیریت و سبک نگرش مدیر در برداشت سازمانی تأثیرگذار است.
بخشی از یافتههای این تحقیق که حاصل تجارب مصاحبه شوندگان است با نتایج تحقیق نصر اصفهانی (1381) که در تحقیقی با عنوان "مدیریت برداشت دیگران از خود" انجام داده بود و به این نتیجه رسید که افراد برای برقراری ارتباط مؤثر لازم است در انتخاب کلمات، لحن صدا، حرکات بدن و ظاهر خود تغییراتی بوجود آورند همراستاست.
H (1999), "Measuring Impression Management in Organizations: A Scale Development Based on the Jones and Pittman Taxonomy".