چکیده:
مقدمه: در این مطالعه، با بررسی تاثیر شاخصههای فردی، سازمانی، رهبری موثق و روانشناختی، مدلی برای تقوا در حسابداری حوزه سلامت با تاکید بر نقش میانجی توسعه اخلاقیارائه شد.
روش پژوهش: برای انجام این پژوهش از تحلیل تم و پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. جامعه آماری، متمرکز بر مدیران مالی، بودجه و معاونان آنها و روسای امور مالی دانشگاههای علوم پزشکی)897=N) ایران در سال 1397 میباشد که از این بین، 269 پرسشنامه گردآوری و از طریق مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS مورد آزمون قرار گرفت.
یافتهها: نشان دادیم،شاخصههای فردی با سطح معنیداری (0/039)،شاخصههای رهبری موثق شامل خودآگاهی، شفافیت ارتباطی، چشم انداز اخلاقی درونی شده و پردازش متوازن اطلاعات، (0/015) و شاخصههای روانشناختی شامل ساز و کارهای پاداش و هوش اخلاقی (0/013)، از طریق متغیر میانجی توسعه اخلاقی،به تقوا در حسابداری حوزه سلامت منتج (مثبت و معنیدار) میشوند. شاخصههای سازمانی (رضایت شغلی، رابطه استخدامی، مسئولیتپذیری سازمانی و نوع خدمت) و شاخصههای روانشناختی (صفات چهارگانه تاریک شخصیت، صفات پنج گانه شخصیت و جهت گیری مذهبی) از طریق متغیر میانجی توسعه اخلاقی، به تقوا در حسابداری حوزه سلامت منتج نمیشوند. همچنین با توجه به شاخصهای برازش، مدل تدوین شده از برازش مطلوبی برخوردار میباشد.
نتیجهگیری: توجه ویژه به شاخصههای فردی، رهبری موثق و روانشناختیدر پرورش رفتار اخلاقی کارکنانو لزوم نگاه ویژه سیاست گذاران به عوامل ارتقاء این شاخصه ها در تدوین آیین نامههای اخلاق حرفهای، احساس میشود.
خلاصه ماشینی:
(جدول 2) با توجه به جدول 3 نتایج نشان دادند که تأثیر توسعه اخلاقی به عنوان متغیر میانجی بین شاخصههای فردی، شاخصههای رهبری موثق و شاخصههای روانشناختی (ساز و کارهای پاداش و هوش اخلاقی) بر تقوا معنیدار میباشد.
در ادامه نتایج ضرایب غیر مستقیم برای تدوین مدل نهایی تقوا در حسابداری حوزه سلامت با تاکید بر نقش میانجی توسعه اخلاقی، نشان دادند که شاخصههای فردیاز طریق متغیر میانجی توسعه اخلاقی بر تقوا تاثیر مثبت و معنیداری دارندکه با پژوهشهای دیمیتریو و داستی[14]، کلر و همکاران[17]، رحیمیکاکلکی و همکاران[23]،ستایش و همکاران[30]، همسو وبا مطالعه بالنتین و مک کارت[15]، مرادی و مرندی[20]، رحیمیکاکلکی و همکاران[23]، ستایش و همکاران[30] و رفیعی و همکاران[31]، مغایر میباشد.
به علاوه نتایج ضرایب غیر مستقیم نشان دادند که شاخصههای روانشناختی (ساز و کارهای پاداش و هوش اخلاقی) از طریق متغیر میانجی توسعه اخلاقی بر تقوا تاثیر مثبت و معنیداری دارند که با پژوهش اسلامیو مفاخری[25]، محمودی و همکاران[29]، همسو و با پژوهشکریمیو همکاران[28]، مغایرت دارد.
شکل 1 - مدل تدوین شده برای تأثیر توسعه اخلاقی به عنوان متغیر میانجی بین شاخصههای فردی، رهبری موثق و روانشناختی بر تقوا به تصویر صفحه مراجعه شود.
T. The Impact of the Authentic Leadership and Ethical Firm Culture on Auditor Behavior.
Investigating the Impact of Individual and Social Structures on the Understanding of the Ethical Principles Between Managers of Finance and Budget of the Universities of Medical Sciences and Health Services.
[In Persian] 32- Karami M, Ghalavandi H, Qaleae Ae. The Relationship between Professional Ethics, Ethical Leadership, and Social Responsibility in Schools.