چکیده:
هدف، مقایسه تناسب حامیان مالی تیم ملی والیبال با این تیم از دیدگاه تماشاچیان است.تحقیق از نوع پیمایشی و برای جمع آوری دادهها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه زدراوکویچ و همکاران استفاده شد. آنها، برای بررسی تناسب از نه بعد خرد و دو بعد کلان استفاده کردند. برای مقایسه از آزمون تحلیل واریانس چندگانه و برای آزمونهای تعقیبی از آزمون شفه و برای تحلیل از نرم افزار STATISTICA استفاده شد. آزمونهای اندازهگیری و معادلات ساختاری برای سه حامی مالی نیز با استفاده از نرم افزار M Plus مورد بررسی قرار گرفت. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندگانه نشان داد بین ابعاد مختلف خرد و کلان تناسب، بجز بعد جغرافی، اختلاف معناداری بین سه حامی مالی وجود دارد. اما آزمون تعقیبی نشان داد بین ابعاد مختلف تناسب بانک دی و همراه اول، تفاوت معناداری وجود ندارد و بین ابعاد مختلف تناسب مجید و همراه اول و همچنین مجید و بانک دی، به جز مقایسه بعد مشارکت بین برند مجید و همراه اول و مقایسه بعد مأموریت بین برند مجید و بانک دی، همه ابعاد تفاوت معناداری را نشان میدهند. آزمونهای اندازهگیری و معادلات ساختاری برای سه حامی مالی، با توجه به شاخصهای تعریف شده، نتایج قابل قبولی را نشان دادند.با توجه به نتایج این تحقیق، حامیان مالی و تیمها برای افزایش رابطه برد-برد، بهتر است بر رابطه متناسبی تمرکز کرده و در صورتی که این رابطه حمایتی از منظر پاسخدهندگان، متناسب به نظر نمیرسد، با اقداماتی موارد متناسب خودشان با مورد حمایت شده را روشنسازی کنند
Purpose of this study is fit comparison between Iran men national volleyball team and its sponsors from participants’ point of views.This study is survey-based and has been used random sampling for gathering data. We used Zdravkovic and collegues’ questionnaires for gathering required data. For measuring fit, they used from nine micro dimensions and two macro dimensions. For comparison of these dimensions, we used MANOVA and Scheffe post-hoc tests by using STATISTICA software. Measurement and SEM tests were analysed by M Plus software.Results of MANOVA tests showed that there are significant difference between micro and macro dimensions fit -except geography- between three sponsors, but post-hoc tests showed that there are not significant difference between different dimensions of fit between Day bank and Hamrah Aval and there are significant difference between all fit dimensions of Merooj and Day bank –except involvement- and also between Merooj and Hamrah Aval –except mission-. Measurement and SEM tests showed good results (fit) for three sponsors.According to obtained results from this study, for improving this win-win relationship, it is better that sponsors and teams focus on a fit relationship and if it does not seem fit from participants’ point of view, they should do some promotional activity for clarifying this relationship.