چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر درصدد است معنا، چیستی، چرایی و انواع نفوذ را در اندیشة رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) مورد پرسش و پژوهش قرار دهد و ابعاد مختلف موضوع را از منظر ایشان واکاوی نماید. این پژوهش به این پرسش، پاسخ میدهد که: نفوذ در اندیشة مقام معظم رهبری چه مفهومی دارد؟
روش تحقیق: روش تحقیق حاضر، کیفی و از نوع تحلیل مضمون (تحلیل تماتیک) به شیوة مضامین شبکهای است. جامعه آماری در این تحقیق شامل تمامی سخنرانیهایی است که حضرت آیتالله خامنهای از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۹۷ در مورد نفوذ ایراد نمودند. روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای با ابزار فیشبرداری و مراجعه به منابع دستاول، یعنی سخنرانیهای مقام معظم رهبری، مستند به سایت ایشان است. یافتهها، به شیوة تحلیل مضمون بیانات ایشان در سالهای ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۷ موردتحلیل قرار گرفته است.
یافتهها و نتیجهگیری: بهطورکلی نفوذ شامل انواع مختلف نفوذ فرهنگی، نفوذ سیاسی، نفوذ امنیتی و نفوذ اقتصادی است و نفوذ دشمن بهصورت همهجانبه است. در رابطه با شیوههای نفوذ دشمن، مهمترین شیوه، رخنه در کشور است که این رخنه در دستگاههای دولتی و خصوصی، بهصورت شخصی یا جمعی و در انواع مختلف نفوذ، وجود دارد. هدف نفوذ دشمن را میتوان در کلی در مفهوم نابودی خلاصه کرد. همچنین انگیزه اصلی نفوذ دشمن را میتوان سلطه و ادامة تجربه تاریخی استکبار و استثمار بیگانگان دانست. راهکارهای مقابله با نفوذ دشمن، از دیدگاه مقام معظم رهبری، افزایش آگاهی، هوشیاری و شناخت نقشة نفوذ دشمن در ابعاد فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی است.
Background and objectives: The present study seeks to question the meaning, the what, the why and types of influence on the thought of the Supreme Leader of the Revolution and to analyze different aspects of the issue from his perspective. This research answers the following question: What does the influence mean in the supreme leader's thought?
Methodology: The research method is qualitative and theme analysis in the form of network themes. The statistical population of this study includes all the speeches that were delivered by Ayatollah Ali Khamenei from 1989 until 2018 about influence. The method of data gathering is a documentary and library studies with access to the primary sources, i.e., the Supreme Leader's lectures, documented on his site. The findings have been analyzed in the context of the theme analysis of their statements from 1989 until 2018.
Findings and results: In general, influence includes various types of cultural influence, political influence, security influence and economic influence, and the influence of the enemy is pervasive. In terms of the enemy's influence method, the most important one is influence in the country, which exists in public and private systems, either individually or collectively, and in various types of influence. The purpose of enemy's influence can be summarized as a whole in the sense of destruction. The main motivation for enemy's influence is also the domination and continuation of the historical experience of arrogance and the exploitation of aliens. Strategies for countering enemy influence are, from the supreme leadership's point of view, raising awareness, consciousness, and understanding of the role of enemy influence in cultural, political, security, and economic dimensions.
خلاصه ماشینی:
نتايج يافته هاي طالعي حور و بهرامي (١٣٩٦) در مقاله اي با عنوان : «راهبرد نفوذ ايالات متحده آمريکا و تأثير آن بر امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران با تأکيد بر ديدگاه مقام معظم رهبري » نشان داد که آمريکا در طول اين مدت راهبردها و سياست هاي چندجانبه اي در ابعاد سياسي ، امنيتي ، نظامي ، اقتصادي و فرهنگي عليه ايران به کار گرفته است که اين راهبردها موفقيت هاي زيادي را براي آن کشور به همراه نداشته است .
جامعۀ آماري در اين تحقيق شامل تمامي سخنراني هايي است که حضرت آيت الله خامنه اي از سال ١٣٦٨ تا سال ١٣٩٧ در مورد نفوذ ايراد نموده اند؛ روش گردآوري اطلاعات ، کتابخانه اي با ابزار فيش برداري و مراجعه به منابع دست اول ، يعني سخنراني هاي مقام معظم رهبري ، موجود در سايت ايشان است و يافته ها، به شيوة تحليل مضمون موردتحليل قرار گرفته است .
جامعۀ آماري در اين تحقيق شامل تمامي سخنراني هايي است که حضرت آيت الله خامنه اي از سال ١٣٦٨ تا سال ١٣٩٧ در مورد نفوذ ايراد نموده اند؛ روش گردآوري اطلاعات ، کتابخانه اي با ابزار فيش برداري و مراجعه به منابع دست اول ، يعني سخنراني هاي مقام معظم رهبري ، موجود در سايت ايشان است و يافته ها، به شيوة تحليل مضمون موردتحليل قرار گرفته است .